BrightonSEO oktober 2022; wij waren erbij

Gepubliceerd: 11 oktober 2022
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Vorige week, op 6 en 7 oktober, vond de 26e editie van brightonSEO plaats en wij waren erbij. Engeland staat voornamelijk bekend om zijn gezellige pubs. Daarom is het dus niet zo vreemd dat juist daar brightonSEO als een goed idee begon. Het doel van brightonSEO was om mensen met een passie voor SEO een plek te geven, het met elkaar erover te hebben en ideeën uit te wisselen. Uiteindelijk groeide brightonSEO uit tot een gigantisch succes en een van de populairste conferenties op het gebied van SEO ter wereld.


Wij gingen met het team van Go Online dit jaar ook eens een kijkje nemen. We wilden graag onze bestaande kennis opfrissen en wat nieuwe kennis opdoen. Juist omdat brightonSEO bekend staat als de grootste conferentie op SEO-gebied, leek deze conferentie ons zeer geschikt. Daarnaast is brightonSEO dé gelegenheid ons netwerk wat uit te breiden en iets te doen aan teambuilding. We hebben het erg naar ons zin gehad en veel kennis opgedaan, maar we willen nu onze nieuwe kennis ook graag met jullie delen. Daarnaast vertellen we jullie in dit blogartikel ook graag wat meer over onze dagen in Brighton. Ben je hiernaar benieuwd? Lees dan vooral verder!


Top 5 lezingen op het gebied van SEO

We gaven al aan dat we erg veel hebben geleerd door de lezingen die we hebben bijgewoond. Hieronder vertellen we jullie welke lezingen op het gebied van SEO zeker de moeite waard waren. Omdat we graag deze lezingen met jullie delen, delen we uiteraard ook de linkjes naar de hele presentaties.


Unlocking the hidden potential of product listing pages


Eén van de presentaties die onze SEO-medewerkers niet hadden willen missen, was de presentatie van Areej AbuAli. Zij vertelde in haar talk dat e-commerce productcategorie pagina’s vaak niet ten volle benut worden en dat er nog kansen blijven liggen op het gebied van SEO. Verder had ze het in haar lezing over hoe er optimaal gebruikgemaakt kan worden van filters en interne links. Ze gaf aan dat het beter is te focussen op de indexeerbaarheid van long-tail pagina’s met een hoge conversie.


A definitive talk on perfecting faceted navigation for SEO and sales growth


Een tweede lezing die erg interessant was, was die van Luke Carthy. Luke gaf aan hoe hij zorgde voor meer organisch verkeer en hoe hij rankings voor meer long-tail zoekwoorden verbeterde. Verder vertelde hij hoe inkomsten binnen e-commerce kunnen groeien door middel van het optimaliseren van faceted navigation en productcategorieën. Deze kennis was volgens hem op diverse CMS’en toe te passen; van Shopify tot WooCommerce en van Magento tot een op maat gemaakte CMS.


Spreadsheet sorcery: a Google Sheets guide for the aspiring wizard


Een presentatie die wij ook de moeite waard vonden was die van Matt Greenwood. In deze lezing kwam voornamelijk het nut van spreadsheets naar voren. Wij van Go Online maken daar best vaak gebruik van. Daarom vonden wij deze presentatie erg goed aansluiten bij onze huidige werkmethodes. Matt deelde een paar belangrijke elementen van Google Sheets die in de praktijk toegepast kunnen worden om sneller en efficiënter te werken. Hij gaf ons handige tips en tricks die wij zeker gaan gebruiken.


SEO testing: what you can do when you really want to find out what works for SEO


Een vierde lezing waar we jullie graag wat over vertellen was die van Martijn Scheybeler. Hij vertelde voornamelijk over het belang van experimenteren binnen SEO. Martijn gaf aan wat voor manieren er bestaan en hoe je dit als bedrijf eventueel zelf in kunt zetten. Deze lezing droeg zeker bij aan het vergroten van onze kennis op SEO-gebied, die wij voortaan zullen toepassen.


On-page Optimisation 4.0: from intention to conversion


De laatste lezing op het gebied van SEO die wij interessant vonden, was de lezing van Felipe Bazon. Felipe wilde met zijn presentatie zijn publiek vertellen wat de beste manier is om gebruikers te kunnen optimaliseren. Hiervoor zet hij een combinatie in van drie methodes. Deze methodes zijn de Converons Index, Skyscraper en Topical Authority. We zijn benieuwd hoe deze methodieken in de praktijk gaan werken.


Top 3 lezingen volgens onze developers

Net als voor SEO, zaten er in het programma ook een aantal interessante lezingen voor development tussen. Ook hierbij delen we weer graag welke lezingen de moeite waard waren inclusief de bijbehorende links naar de volledige presentaties, mits deze beschikbaar zijn. Ben je toch benieuwd naar alle aanwezige sprekers tijdens de conferentie? Hier vind je een overzicht.


Why URLs matter for Google!


De eerste die in de top 3 voor development is geëindigd, is de presentatie van Fili Wiese. Helaas is deze talk niet online beschikbaar en kunnen we jullie hier dus geen link van geven. Wel kunnen we jullie vertellen waar het in deze presentatie over ging.


Misschien een beetje verwarrend dat er juist van deze presentatie geen link beschikbaar is, aangezien Fili voornamelijk het belang benadrukte van URL’s binnen SEO. Fili Wiese vertelde ons in zijn talk wat wij volgens hem zouden moeten weten over URL’s. Hij gaf kennis en praktische ideeën over hoe een URL-structuur van een website verbeterd kan worden om hoger te scoren in Google.


How to conduct a core web vitals audit


Een tweede lezing op het gebied van development die we graag met jullie delen, is de presentatie van Sophie Gibson. De presentatie liet wat te wensen over, maar de inhoud van de presentatie was de moeite waard. Tijdens de lezing zijn verschillende tools besproken om Core Web Vitals te kunnen auditen. Hierbij hebben we tips gekregen over hoe je het beste nauwkeurige gegevens kunt krijgen, hoe je de informatie uit deze tools moet begrijpen en hoe je deze gegevens kunt analyseren.


Generating better indexing signals for ecommerce websites


De laatste lezing die we graag met jullie bespreken, is de talk van Dan Taylor. Hij deelde met ons zijn kennis over onderzoeksmethodes om Google te helpen waardeproposities van gebruikers in productcatalogi te bepalen. Verder deelde hij zijn kennis over hoe eventuele indexeringsproblemen en problemen van online vindbaarheid beperkt kunnen worden, vooral bij een wisselend assortiment aan producten op e-commerce websites.


Onze reis naar Brighton

We vertelden het al eerder; onze reis naar Brighton was ook ideaal om te combineren als teambuildingsuitje. Uiteraard hebben we een aantal lezingen bijgewoond, maar wat hebben we in onze vrije tijd gedaan en hoe verliep de reis?


Woensdag


Eindelijk was het zover! Om 06:15 uur verzamelden we allemaal bij het huis van Shiva om daarna met de auto te vertrekken richting Frankrijk. We reden naar Calais om vervolgens rond 12 uur met de trein door de Eurotunnel naar Folkestone te gaan. Bij aankomst was het wel even wennen links te moeten rijden, maar dit hadden we uiteraard verwacht. Het was een erg gekke maar leuke ervaring.


Bij aankomst in Brighton hebben we wat boodschappen gedaan, de stad verkent en alvast onze card names opgehaald voor de conferentie van donderdag en vrijdag. In de avond was het tijd om heerlijk even te ontspannen en bij te komen van de reis. We zijn een plaatselijke pub in gekropen, waar we heerlijk hebben gegeten en enkele biertjes hebben gedronken.


Donderdag


‘s Ochtends was het tijd voor een lekker stevig ontbijtje in ons appartement. Nadat iedereen was uitgegeten, zijn we richting The Brighton Centre gegaan waar brightonSEO plaatsvond. Hier hebben we in de ochtend enkele interessante lezingen bijgewoond. In de pauze hebben we ons als lunch tegoed gedaan aan heerlijk eten bij een Italiaan. Daarna zijn we nog bij een paar lezingen aangeschoven, waarna het tijd was om de stamkroeg ‘The Victory’ op te zoeken.


‘s Avonds hebben we eten besteld door middel van Just Eat Takeaway, een potje gekaart en opnieuw een aantal pintjes gedronken terwijl we 3 uur lang het programma Lang Leve de Liefde hebben gestreamd. Daarna hebben we ons bed opgezocht om weer fris te zijn voor de tweede conferentiedag.


Vrijdag


In de ochtend zijn Shiva en Ivo naar een cafeetje gegaan om een koffie te drinken. Na de koffie hebben we in de middag met het team een aantal lezingen bijgewoond. ‘s Avonds zijn we opnieuw verwend met heerlijk eten bij een Italiaan, wat echt onze favoriete eettent is geworden. Onze laatste avond hebben we tot in de late uurtjes mooi afgesloten. Marciano en Bas dronken nog wat bij The Victory en Ivo en Shiva hebben hun laatste avond afgesloten met wat flesjes prosecco. Daarna was het toch echt tijd om naar bed te gaan.


Zaterdag


Onze laatste dag in Brighton. We hebben er enorm van genoten, maar het was ook wel lekker om weer terug naar huis te gaan. Rond een uurtje of 11 checkten we weer in voor de treinreis terug naar Calais. Vanaf Calais reden we terug naar Nederland, maar dat mocht de pret niet drukken want onze altijd gezellige en energieke Bas wist de sfeer in de auto er goed in te houden. In het begin van de avond waren we weer thuis en keek iedereen terug op een geslaagde workation.


Save the date

Volgend jaar zal er opnieuw een SEO-conferentie plaatsvinden in Brighton. De volgende editie zal zijn op woensdag 19 en donderdag 20 april 2023 in The Brighton Centre. Ben jij er dit keer ook bij? Laat het ons weten! Wil je meer blogs lezen? Neem dan een kijkje op deze pagina. Wil je weten wat Go Online voor jouw bedrijf kan betekenen? Kijk dan hier.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten
22 januari
8 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.