Lokale SEO uitgelegd: Google Mijn Bedrijf en meer

Gepubliceerd: 03 februari 2022
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Het belang van lokale SEO voor bedrijven wordt steeds groter. Meer en meer maken we in Google gebruik van lokale zoektermen en doen ons voordeel met de resultaten ervan. Alle reden om hier ook als bedrijf mee bezig te zijn. Want jij wilt toch dat jouw bedrijfslocatie als beste match naar boven komt wanneer iemand een lokale zoekterm invult? Maar hoe doe je dit? Lees in deze blog hoe lokale SEO werkt en zet de eerste stap naar betere vindbaarheid en zichtbaarheid voor en van je bedrijf.


Wat is lokale SEO en wat doet het voor mijn bedrijf?

Local SEO, ook wel lokale SEO, betekent lokale zoekmachine optimalisatie. Het is marketing waarbij je je richt op zoektermen met een lokale component. Dit is in het bijzonder gunstig voor bedrijven met één of meerdere fysieke locatie(s) of specifiek(e) afzetgebied(en), maar vrijwel iedere organisatie kan op een bepaalde manier profiteren van lokale SEO. Bovendien stijgt het aantal zoekopdrachten waarvoor lokale zoekresultaten worden getoond steeds meer. Mensen zoeken steeds vaker lokaal.


Hoe werkt lokale zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Bij het toepassen van lokale SEO richt je je op het verbeteren van je vindbaarheid in lokale zoekresultaten. De zoekresultatenpagina, ook wel SERP genoemd, heeft een sterke focus op personalisatie en lokalisatie. Het doel van Google is zo goed en zo snel mogelijk antwoord te geven op een zoekvraag. De resultaten die dit oplevert, zijn daarom afhankelijk van zowel zoekgeschiedenis als locatie. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een bakker vanuit Amsterdam, dan krijg je andere resultaten dan bij dezelfde zoekvraag vanuit Groningen.


 


Het local 3-pack: jouw kans op meer vindbaarheid


Onderaan de zoekresultatenpagina is te zien van welke locatie Google uitgaat bij het beantwoorden van een zoekvraag. Ook Google Maps is hieraan verbonden. Heb je het over lokale SEO, dan gaat het in veel gevallen over het ‘local 3-pack’. Dit zijn de drie lokale bedrijfsvermeldingen die je onder het kaartje van Google Maps ziet, wanneer je een specifieke zoekterm invult. Zoek je een kapper in Rotterdam? Dan krijg je een kaartje van (een deel van) Rotterdam te zien, met daaronder het local 3-pack van de drie meest relevante bedrijven. Omdat het local 3-pack meestal boven de organische zoekresultaten van Google te zien is, geeft het enorme kansen voor de vindbaarheid en zichtbaarheid voor lokale zoektermen.


Wat zijn lokale zoektermen?

Misschien is het je intussen al duidelijk, maar lokale zoektermen zijn dus termen met een lokale zoekintentie. Je bent op zoek naar een locatie, product of service. Denk aan die kapper, een opticien of een speelgoedwinkel. Hoewel lokale zoektermen alles te maken hebben met een locatie, hoeft deze niet expliciet in de zoekterm vermeld te staan. Google kan goed inschatten wanneer je op zoek bent naar iets in de buurt. Daarnaast is het gebruik van de term ‘in de buurt’ in combinatie met een winkel of dienst veelvoorkomend. Inmiddels heeft bijna de helft van de zoekopdrachten (46%) een lokale zoekintentie.


Ben je benieuwd hoe jij een zoekwoorden onderzoek kan uitvoeren voor een succesvolle local SEO strategie? Bekijk dan ons blogartikel ‘Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?


Hoe ga je zélf aan de slag met lokale SEO?

Hoe zet je lokale SEO in voor jouw bedrijf? Er zijn een aantal factoren die meespelen bij het bepalen van de positie van jouw locatie(s) in Google Search en Google Maps. Het gaat hierbij om relevantie, afstand en prominentie.



  • Hoe goed komt jouw bedrijfsprofiel overeen met waar iemand naar zoekt (relevantie)?

  • Wat is de afstand tussen de locatieterm in een zoekopdracht of de locatie waarvandaan iemand zoekt tot elk mogelijk zoekresultaat (afstand)?

  • Hoe bekend is een bedrijf (prominentie)? Dit wordt mede bepaald door het aantal online vermeldingen.


Met het bovenstaande in gedachten kun je aan de slag om jouw locaties (beter) zichtbaar te laten worden in lokale zoekresultaten. Hierbij neem je vier verschillende stappen. Je begint met zoektermenonderzoek en strategie: bepaal je doelstellingen. Is het meer winkelbezoek? Groei in het verkopen van een specifiek assortiment? Dit neem je mee voor stap twee: optimalisatie van Google My Business-profielen, ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd. De volgende stap is het verbeteren van je ranking in Google Search & Maps. Je wilt vertoond worden in het local 3-pack voor relevante lokale zoektermen. Ten slotte analyseer je je strategie en stuur je bij waar nodig. Wat werkt gebruik je voor eventuele andere locaties.


Maak een Google Mijn Bedrijf-profiel aan

Net kwam de term al even voorbij. Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je de vermelding van jouw bedrijfsprofiel binnen Google Search en Google Maps kunt beheren. Dit is de eerste grote stap wanneer je aan de slag wilt met lokale SEO en de voordelen die het jouw bedrijf kan opleveren. Google Mijn Bedrijf zorgt voor extra zichtbaarheid en vindbaarheid. Daarnaast geeft het een goede eerste indruk aan potentiële klanten, bijvoorbeeld door reviews en ervaringen van eerdere klanten. Ook laat je eenvoudig openingstijden en feestdagen zien én licht je evenementen, producten en acties uit.


Om Google Mijn Bedrijf zo goed mogelijk voor je te laten werken is het belangrijk om je profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Bij het gebruik van zoekmachines als Google worden keuzes door gebruikers in letterlijke seconden gemaakt. Hoe completer de informatie van een bedrijf is, hoe meer het aanspreekt. Ook foto’s kunnen hierbij een doorslaggevende rol spelen. Een sprekende foto doet wonderen voor het (letterlijke) beeld dat een potentiële klant zich van jouw bedrijf vormt. Doe daar je voordeel mee!


 


Aan de slag met lokale SEO: de eerste stappen richting meer vindbaarheid


Met bovenstaande informatie nog volop in gedachten is het tijd om hiermee je voordeel te doen. Ga ten eerste aan de slag met je doelstelling. Neem vervolgens je Google Mijn Bedrijf-profiel onder handen en laat het een mooi visitekaartje zijn. Maak gebruik van mooie foto’s en lever een volledig ingevuld profiel aan. Ten slotte ga je voor het local 3-pack. Onderzoek welke bedrijven zichtbaar zijn en of jij ergens zichtbaar bent. Zo niet, dan is dit je volgende stap. Heb je hierbij hulp nodig? Go Online helpt je graag verder.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.