024 202 23 16

Nepreviews zijn verleden tijd

Rachel Wennekes
Gepubliceerd op: 22-06-2022
Leestijd: 10 minuten

Uit onderzoek van BusinessMonitor blijkt dat bijna 80% van alle nieuwe potentiële klanten vóór hun eerste aankoop eerst reviews checkt. Toch kwam ook in diverse onderzoeken naar voren dat 16 tot 33% van alle reviews, die nu actief als review gebruikt worden, nep is. Dit zijn behoorlijk hoge percentages. Een mogelijke oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat webshops positieve reviews kunnen kopen. Zo hebben ze al voor €5,95 een positieve review op Google.

De reden voor het plaatsen van nepreviews is echter niet eens een goed idee. Bij té veel overweldigend positieve reviews gaan potentiële klanten namelijk twijfelen aan de echtheid van de reviews. Zij vragen zich dan af of al die reviews niet te mooi zijn om waar te zijn.

Nepreviews worden gezien als fraude

Het lastige aan reviews is dat een potentiële klant niet goed waarheidsgetrouwe reviews van nepreviews kan onderscheiden. Daardoor kan bijvoorbeeld een online aankoop uiteindelijk eindigen in een grote teleurstelling.

Experts vinden dat consumenten een betere bescherming moeten krijgen bij het doen van online aankopen bij webshops of het afnemen van ‘gratis’ online diensten (voornamelijk via social media). Om consumenten beter te beschermen, komt de overheid met een nieuwe wet. Het is namelijk vanaf 28 mei 2022 binnen de gehele Europese Unie verboden om voor webshops en ‘gratis’ online diensten nog langer nepreviews te plaatsen.

Het is nu echt ten strengste afgeraden om nog nepreviews te plaatsen en als een webshop deze nog ergens online heeft staan kunnen deze beter verwijderd worden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat namelijk deze nieuwe wet daadwerkelijk naleven. Ze krijgen de macht een webshop een boete op te leggen van minimaal 4% van de omzet van dat bedrijf. Dit wordt dus erg serieus genomen en met zware maatregelen gehandhaafd.

Reviewplatformen in strijd tegen nepreviews

Diverse reviewplatformen zoals Thuiswinkel, Kiyoh en Trustpilot baalden al langer van het veelvoud aan nepreviews op internet. Zij proberen al langer nepreviews te bestrijden door bijvoorbeeld alleen klanten die daadwerkelijk iets gekocht of afgenomen hebben de mogelijkheid te geven een review te schrijven.

Reviewplatforms zoals Thuiswinkel vinden nepreviews een voortslepend probleem. Een voorbeeld van Wijnand Jongen, oud-CEO van Thuiswinkel, zijn de nepreviews op Amazon. Op deze grote webwinkel worden volgens hem producten aangeprezen door nepreviews. Zo staat er volgens hem een speelgoed-drone met vijf sterren vermeld op de website waarbij iemand in de review schrijft: “heerlijk smakende honing”. Het is dus belangrijk dat webshops hun reviews voortaan gaan controleren.

Hoe moeten webshops reviews controleren?

Nu een webshop een forse boete opgelegd kan worden wanneer deze in strijd is met de nieuwe wet, is het natuurlijk wel fijn om te weten wat een webshop hier nu zelf tegen kan doen. Een ondernemer is namelijk zelf verantwoordelijk reviews te controleren op echtheid. Ook bij het gebruik van een reviewplatform blijft dit de verantwoordelijkheid van de webshop zelf.

Het advies is om actief te blijven monitoren op reviews. Bekijk goed wat er binnenkomt aan reviews en beoordeel deze. Een manier om te voorkomen dat een webshop nepreviews ontvangt, is om een product en een review aan elkaar te koppelen. Dit kan eventueel met een goede marketing automation campagne.

Net als ‘gewone’ klanten houdt Google ook van een goede review. Google screent namelijk alle reviews op kwantiteit en kwaliteit. Daarom is het goed om te weten dat reviews een webshop kunnen helpen hoger te scoren in een zoekmachine zoals Google. Extra content, in dit geval in de vorm van een klantreview, is namelijk van invloed op je SEO score. Mocht je uiteindelijk besluiten reviews te plaatsen op je webshop, is het verstandig te wachten tot je er een aantal hebt verzameld. Een lege ruimte aan reviews kan juist negatief werken.

Webshops die wat extra hulp hierbij kunnen gebruiken, moeten weten dat een bedrijf als Go Online bestaat om ze hierbij te ondersteunen. Wij kunnen helpen om een groot deel uit handen te nemen en webshops hierin te begeleiden.

Hoe pakt Go Online dit dan aan?

Met de nieuwe wetgeving kunnen wij ons voorstellen dat het voor webshops even schakelen is om hun nieuwe beleid hierop aan te passen. Wij proberen werk uit handen te nemen door te checken of het huidige reviewbeleid van een webshop overeenkomt met de eisen van bijvoorbeeld een reviewplatform als Thuiswinkel. Ook kunnen we meedenken hoe dit, indien nodig, anders ingericht kan worden en kunnen we een webshop helpen de (nieuwe) transparante aanpak op het gebied van reviews te vermelden op de webshop.

Een van onze klanten die wij een handje hebben geholpen is Stone Company. Zij maken gebruik van Klantenvertellen.nl. We hebben gecontroleerd of hun huidige reviewbeheer aansluit aan de regelgeving van Klantenvertellen en hebben dit verder aangescherpt.
Daarnaast zorgden wij ervoor dat de widget van Klantenvertellen op hun webshop geplaatst werd en dat er een transparante tekst gepubliceerd werd, zodat consumenten direct kunnen inzien hoe Stone Company voorkomt dat er nepreviews over hen geplaatst worden.

Win-winsituatie

Nu ondernemers zelf actief moeten gaan monitoren op het binnenkomen van reviews, lijkt het wellicht slecht nieuws voor webshops. Toch zal de nieuwe wetgeving ook veel voordelen opleveren. Een webshop kon tot 28 mei te maken krijgen met valse reviews. (Nep)klanten konden een aanval starten op een bedrijf of een onzin review plaatsen met misleidende informatie. Met de nieuwe wetgeving wordt hier strenger op toegezien wat een voordeel oplevert voor een webshop. Daarnaast is het voor de consument mogelijk iets te kopen wat volgens de reviews geweldig is. Dit zal in de toekomst dan ook daadwerkelijk de werkelijkheid zijn. Hopelijk remt dit ook de achterdochtigheid van potentiële klanten bij positieve reviews af waar een webshop zo hard voor heeft gewerkt.