Wat zijn de belangrijkste Spotify statistieken van 2021?

Gepubliceerd: 07 april 2022
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Spotify is wereldwijd het grootste muziekplatform en ontstond als antwoord op de groeiende wereld van illegale muziekdownloads en piraterij. Spotify werkt op basis van een ‘freemium’ model en biedt een gratis en betaalde versie aan. De gratis variant van de streamingdienst heeft een lagere geluidkwaliteit, bevat advertenties en is afhankelijk van een internetverbinding. De betaalde versie, Spotify Premium, bevat daarentegen muziek van hoge kwaliteit en biedt gebruikers de mogelijkheid om nummers te downloaden en vervolgens offline te luisteren.


In 2006 werd het platform door Daniel Ek en Martin Lorentzon in Stockholm opgericht. In de begindagen (2008) werden deals met platenlabels gesloten door ze in totaal 20% van de aandelen aan te bieden. Mede dankzij een partnerschap met Facebook groeide Spotify enorm. In april 2018 maakte de muziekdienst de overstap naar het grote publiek. Na de eerste handelsdag had het bedrijf een marktaandeel van 26,5 miljard dollar.


Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor de streamingdienst. Enkele punten van kritiek zijn onder andere dat er te weinig betaald wordt aan artiesten en dat de grootste vier platenlabels ter wereld verantwoordelijk zijn voor 87% van de muziekbibliotheek. En hoewel het veruit het meest gebruikte muziekplatform is, heeft Spotify wel degelijk concurrenten. Het gaat om bedrijven als Deezer, Pandora en Apple Music, die veelal in Amerika worden gebruikt.


Benieuwd naar de statistieken van Spotify die betrekking hebben op 2021? In dit blogartikel lees je meer over:



  • De belangrijkste Spotify statistieken van 2021

  • Waar komen de meeste luisteraars vandaan?

  • Wie luistert er het meest naar Spotify?

  • Dit zijn de populairste artiesten wereldwijd

  • Wat zijn de populairste artiesten in Nederland?

  • Spotify biedt méér: populaire playlists en podcasts in 2021


De belangrijkste Spotify statistieken van 2021


  • Het platform draait ieder jaar 16% meer omzet dan het jaar ervoor, met een omzet van 9,67 miljard in 2021.

  • Iedere maand gebruiken 364 miljoen mensen Spotify; 165 miljoen van hen zijn abonnees.

  • Er zijn zeventig miljoen nummers beschikbaar en 2,9 miljoen podcasts.

  • Spotify bereikte in twee jaar tijd één miljoen abonnees.

  • Het bedrijf heeft een marktaandeel van 33,8%.

  • Dagelijks worden gemiddeld 60.000 nummers geüpload.

  • Spotify heeft meer dan 7.085 werknemers en groeide sinds 2019 met 60,8%.

  • In mei 2021 ging Spotify voorbij de grens van één miljard downloads in de Play Store.

  • Er zijn zo’n vier miljard playlists op het platform. Hiervan zijn er meer dan 3.000 door Spotify zelf gemaakt.


Waar komen de meeste luisteraars vandaan?

Spotify wordt wereldwijd gebruikt. Al vanaf het begin is het bedrijf in Europa het populairst, met meer dan 121 miljoen gebruikers in 2021. Dit is 34% van het maandelijkse aantal actieve gebruikers. Ter vergelijking: in Noord-Amerika waren er dat jaar 85 miljoen gebruikers (24%), in Latijns-Amerika 78 miljoen (22%) en in de rest van de wereld 71 miljoen (20%). Dezelfde verdeling zien we logischerwijs bij het aantal abonnees. In Europa was dit in 2021 66 miljoen (40%), tegenover 48 miljoen in Noord-Amerika (29%), 33 miljoen in Latijns-Amerika (20%) en 18 miljoen in de rest van de wereld (11%).


Opvallend genoeg wordt de streamingdienst op dagelijkse basis per persoon in Europa het minst gebruikt. Met 140 minuten per persoon per dag staat Noord-Amerika op één, gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika (124 minuten), Latijns Amerika (117 minuten) en Azië-Pacific (110 minuten). Het rijtje wordt afgesloten door 99 minuten door Europese luisteraars. Spotify is momenteel beschikbaar in 178 landen. In het begin van 2021 zijn hieraan meer dan 80 landen toegevoegd.


Wie luistert er het meest naar Spotify?

Meer dan de helft van het aantal Spotify gebruikers is jonger dan 35 jaar. Hierbij is 29% van de gebruikers tussen 25 en 34 jaar en 26% tussen 18 en 24 jaar oud. Ook opvallend is dat 19% van de gebruikers ouder is dan 55 jaar. De verdeling tussen mannen en vrouwen is als volgt: 56% van de gebruikers identificeert zich met het mannelijke geslacht, tegenover 44% voor het vrouwelijke geslacht.


Dit zijn de populairste artiesten wereldwijd

Bij de top vijf van artiesten met de meeste maandelijkse luisteraars staat Ed Sheeran met stip op nummer één, met 85,77 miljoen maandelijkse luisteraars. Daarmee hebben zo’n 23,5% van de maandelijkse actieve gebruikers naar Ed Sheeran geluisterd. Hij wordt opgevolgd door Ariana Grande, met 69,79 miljoen maandelijkse luisteraars. Op nummer drie en vier staan Drake (57,61 miljoen) en Justin Bieber (51,06 miljoen). De top vijf wordt afgesloten door Billie Eilish met 49,81 miljoen maandelijkse luisteraars.


De top vijf van meest gestreamde artiesten wereldwijd in 2021 ziet er iets anders uit: op één staat de Puerto Ricaanse artiest Bad Bunny met 9,1 miljard streams. Taylor Swift volgde hem op de voet, met BTS, Drake en Justin Bieber op plekken drie, vier en vijf. Olivia Rodrigo’s nummer ‘drivers license’ stond op nummer één als meest gestreamde nummer, met 1,1 miljard streams. Daarnaast was haar album SOUR het meest gestreamde album van het jaar.


Wat zijn de populairste artiesten in Nederland?

In Nederland zag de top vijf van gestreamde artiesten er iets anders uit: Justin Bieber voerde de lijst aan, waarna de overige vier van Nederlandse bodem waren. Op twee, drie, vier en vijf stonden de rappers Kevin, Frenna, Lil’ Kleine en Ronnie Flex. Het meest beluisterde nummer was ‘Blijven slapen’ van Maan en Snelle, maar ook in ons land stond ‘drivers license’ hoog met een notering op nummer twee.


Spotify biedt méér: populaire playlists en podcasts in 2021

Spotify biedt niet alleen een ruime muziekbibliotheek, maar combineert deze ook in de meest uiteenlopende playlists. Van de meer dan vier miljard playlists werden er meer dan één miljard in 2020 toegevoegd. Wereldwijd bestond de top vijf van meest populaire podcasts uit de volgende titels:



  1. Today’s Top Hits met een volgersaantal van 30,5 miljoen

  2. Global Top 50 met 16,5 miljoen volgers

  3. RapCaviar met 14,3 miljoen volgers

  4. ¡Viva Latino! met 11,5 miljoen luisteraars

  5. Baila Reggaeton met 10,4 miljoen luisteraars


Naast de enorme verscheidenheid aan muziek kunnen luisteraars op Spotify terecht voor podcasts. Van de 2,9 miljoen beschikbare titels is dit de top vijf van populairste podcasts wereldwijd:



  1. The Joe Rogan Experience

  2. Call Her Daddy

  3. Crime Junkie

  4. TED Talks Daily

  5. The Daily


In Nederland waren dit de populairste podcasts:



  1. Geuze en Gorgels

  2. Man man man, de podcast

  3. Zelfspodcast

  4. Broers met Sam en Rijk

  5. EFFE RELATIVEREN de podcast


Conclusie: hoe populair is Spotify?

Spotify zit op de troon als het aankomt op het streamen van muziek en lijkt die titel niet snel af te schuiven. Dankzij het zeer brede aanbod, deels gratis, muziek is er voor iedere muziekfan iets te vinden. Ook het aanbieden van podcasts maakt van Spotify een veelgebruikt en interessant platform. Aan het platform de taak om zich de komende jaren te blijven vernieuwen en luisteraars wereldwijd te trekken.


Heb je opmerkingen bij deze statistieken? Of heb je statistieken die nog niet in deze lijst staan? Laat het ons weten!


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.