Wat is de Helpful Content Update van Google?

Gepubliceerd: 12 december 2022
Bijgewerkt: 22 januari 2024
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Midden augustus 2022 kondigde Google aan dat de Helpful Content Update eraan komt. Dit kan gevolgen hebben voor de vindbaarheid van diverse websites. Google is een van de meest bezochte websites en daarom is het belangrijk van de nieuwe update op de hoogte te zijn. Lees verder wat de update precies inhoudt en wat je kunt doen om je vindbaarheid op Google te behouden.


Waarom de update?

Google is al langer bezig om de bruikbaarheid van diverse content te verbeteren met verschillende content updates. Eerder kwamen ze al met de Google Product Reviews Update. De Helpful Content Update is dus een logische volgende stap in dit proces.


Google vindt het belangrijk dat gebruikers snel bij bruikbare informatie kunnen komen, wanneer zij hiernaar op zoek zijn. Deze Helpful Content Update zou daar dus aan bij moeten dragen. Hiermee wordt gestreefd naar meer originele content, nuttige inhoud en teksten die geschreven zijn door mensen voor mensen. De update zou het algoritme helpen om een pagina makkelijker kritisch te beoordelen en deze vervolgens te ranken.


Wat is het, wat doet het en hoe werkt het?

Deze nieuwe update heeft als doel content die bezoekers een goed antwoord op hun vragen kan geven beter te belonen dan websites met inhoud dat niet voldoet aan de verwachtingen van websitebezoekers. De update kan deze pagina’s zelf automatisch identificeren en er vervolgens voor zorgen dat pagina’s met nutteloze informatie lager gerankt worden in de zoekresultaten. Google gaf al aan dat zij in de komende maanden het algoritme blijft verbeteren en verfijnen om mensgerichte inhoud nog beter te belonen.


De Helpful Content Update is een van de weinige middelen dat Google gebruikt om zoekresultaten te rangschikken. Daardoor kunnen websites die volgens deze update kwalitatief mindere content bevatten, soms toch hoog in de zoekresultaten eindigen als zij wel goed scoren op de andere middelen. Websites die content voor zoekmachines verwijderen van hun website, zullen na enkele maanden merken dat zij beter gevonden worden op Google.


De Helpful Content Update is op 25 augustus 2022 uitgebracht voor alle Engelstalige websites. Deze update was volledig voltooid op 26 september. Inmiddels is op 5 december 2022 ook voor alle overige talen de update uitgebracht. Google geeft in hun Google Search ranking updates aan dat de Helpful Content Update voor alle andere talen ongeveer 2 weken in beslag kan nemen. Wij adviseren hiervoor echter hun update-overzicht in de gaten te houden.


Focus op mensgerichte inhoud

Door het advies en de richtlijnen van Google te volgen, kan jouw website door de Helpful Content Update als een kwalitatief goede en informatieve website beschouwd worden. De kern hierbij is altijd om content te maken dat gericht is op mensen en niet op zoekmachines. Deze manier van schrijven, noemt Google ook wel people-first content.


Om te checken of content voldoet aan de mensgerichte inhoud waar Google naar op zoek is, kunnen onderstaande vragen beantwoord worden. Wanneer alle of de meeste vragen met ja beantwoord kunnen worden, betekent dit dat jouw content goed op weg is.



  • Heb je een bestaande doelgroep of doelgroep op het oog voor jouw bedrijf of website dat de jouw content bruikbaar zou vinden als ze rechtstreeks naar jou zouden komen?

  • Blijkt uit jouw content dat je verstand hebt van het onderwerp en bevat het diepgaande kennis (bijvoorbeeld deskundigheid door het gebruik van een product of dienst, of bijvoorbeeld het bezoeken van een plaats)?

  • Heeft jouw site een primair doel of focus?

  • Heeft een websitebezoeker na jouw content het gevoel alles te weten wat hij / zij nodig had of wilde weten om zijn / haar doel te bereiken?

  • Zal iemand na het lezen van jouw content tevreden zijn over de inhoud die hij / zij gelezen heeft?

  • Hou je voor kernupdates en productrecensies rekening met de richtlijnen van Google?


Wat betekent dit voor mijn website?

Als eerste betekent dit dat je er voortaan te allen tijde voor moet zorgen dat jouw content gemaakt is voor menselijke bezoekers en niet voor zoekmachines. Hierdoor kenmerkt Google jouw inhoud eerder als bruikbaar en betrouwbaar. Om erachter te komen of je hieraan voldoet, kun je je ook tijdens het schrijven van content bovenstaande vragen stellen. Verder moeten onderstaande vragen voornamelijk met nee beantwoord worden wanneer je people-first content wilt creëren.



  • Is jouw content vooral bedoeld om mensen via zoekmachines aan te trekken, in plaats van dat de teksten zijn geschreven voor mensen?

  • Heb je veel content gemaakt over verschillende onderwerpen in de hoop dat een deel daarvan goed presteert in de zoekresultaten van Google?

  • Gebruik je uitgebreide automatisering om content te creëren over veel onderwerpen?

  • Vat je voornamelijk samen wat anderen zeggen zonder daar veel waarde aan toe te voegen?

  • Schrijf je enkel over onderwerpen die op dat moment trending lijken, maar waar je normaal nooit over zou schrijven?

  • Geeft jouw content bezoekers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken naar andere websites om betere informatie te krijgen?

  • Schrijf je volgens een bepaald aantal woorden omdat je denkt dat Google een voorkeur heeft voor een bepaald aantal woorden (wat volgens Google niet het geval is)?

  • Heb je besloten je op een bepaald niche onderwerp te richten zonder enige expertise, omdat je dacht dat je er traffic door zou genereren?

  • Belooft jouw content een vraag te beantwoorden die eigenlijk geen antwoord heeft, zoals suggereren dat er een releasedatum is voor een product, film of tv-show terwijl dit (nog) niet het geval is?


Wanneer het antwoord op bovenstaande vragen niet voornamelijk ‘nee’ was, is het wellicht verstandig jouw huidige teksten aan te passen. Wel is het goed om nog steeds bezig te blijven met SEO wanneer deze wordt toegepast op teksten die voor mensen geschreven zijn.


Tijd voor actie

Naast de focus op het schrijven van content, dient jouw content ook voldoende onderscheidend te zijn voor websitebezoekers. Het is dus verstandig voortaan goede content te creëren. Denk bij goede content bijvoorbeeld aan informatieve teksten, een duidelijke tabel, visuals of een instructievideo en het vermijden van spammy-content. Hiervoor kun je je houden aan de Google guidelines.


Het is hierbij belangrijk naar je gehele website te kijken en niet alleen naar de homepage en je belangrijkste landingspagina’s. De Helpful Content Update kijkt voor de beoordeling van je website namelijk naar alle content op je website. Wees dus kritisch op jouw content; is deze echt van toegevoegde waarde?


Verder is het aan te raden jouw website te checken op dubbele inhoud wat met elkaar zou kunnen concurreren. Wanneer je wilt stijgen in de zoekresultaten in Google, dien je zo veel mogelijk dubbele content te vermijden. Heb je toch pagina’s die intern met elkaar concurreren? Maak van deze pagina’s dan eventueel één pagina en voeg redirects toe of stel een canonical tag in.


Een ander belangrijk punt om op te lossen zijn soft 404’s. Ga op zoek naar deze 404’s en zorg dat je ze redirect naar andere pagina’s. Bij 404’s weet Google namelijk niet dat deze pagina geïndexeerd moet worden en daarnaast gaan deze 404’s af van het crawl budget.


Over het algemeen zal Google steeds meer controleren op kwaliteit van content, daarom is te verwachten dat dit niet de laatste update zal zijn op het gebied van content. Wij raden dus aan constant de inhoud van jouw website te herzien en deze aan te passen aan de guidelines van Google wanneer je hoger wilt eindigen in de zoekresultaten van Google.


Kan jouw bedrijf wel wat hulp gebruiken bij zoekmachine optimalisatie (SEO)? Wellicht kunnen wij van Go Online dan wat voor jou betekenen! Neem hier contact met ons op.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten
22 januari
8 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.