Wat is GA4? De voor én nadelen van de nieuwe Google Analytics.

Gepubliceerd: 10 november 2022
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

GA4 staat voor Google Analytics 4. Google Analytics maakt het mogelijk om verkeer op een website te meten en op die manier inzicht te krijgen in je bezoekers. GA4 is een nieuwe property die door Google ontworpen is om in de toekomst op een nieuwe manier te meten.


Waarom gaat Google over naar Google Analytics 4?

Google wil met deze nieuwe Analytics de mogelijkheid geven web én app data in één omgeving samen te brengen. Hierdoor kunnen er voortaan aan één omgeving zowel een Android app, iOS app en een webversie gehangen worden. Ook is het met de nieuwe GA4 onder meer mogelijk cross-domain tracking makkelijk zelf in te stellen.


Deze nieuwe opties klinken natuurlijk super en er zijn ook erg veel voordelen aan de Analytics 4-property. Toch heeft GA4 ten opzichte van een Universal Analytics-property (UA) helaas ook een aantal nadelen. We vertellen je er hieronder meer over.


Voordelen van GA4

De reden dat Google met een nieuwe omgeving komt binnen Analytics, is natuurlijk dat het met het oog op de toekomst extra functies wilt toevoegen en de bestaande Universal Analytics (GA3) wilt verbeteren. Niet gek dus dat er een aantal voordelen zijn van Google Analytics 4.


Het eerste voordeel is dat Google Analytics gratis blijft. Verder biedt GA4 cross-platform gebruikersidentificatie. Hierdoor kun je voortaan een gebruiker beter volgen in alle stappen die hij/zij zet. Verder kun je in GA4 in één oogopslag alle web- en app-rapportages zien. Ook maakt GA4 het mogelijk verkenningsrapporten in te zien. Deze stonden hiervoor bekend als Analysis Hub. Deze rapporten geven nog meer inzicht in klantgedrag.


Verder heeft GA4 het voordeel dat het automatisch diverse veel voorkomende gebeurtenissen bijhoudt, denk hierbij bijvoorbeeld aan uitgaande links, on-site zoeken, downloads en scrollen. Uiteindelijk zal deze extra optie jou veel tijd besparen. Een van de belangrijkste voordelen van GA4 zijn de functies voor machine learning, waarmee het mogelijk wordt gedrag van bezoekers te voorspellen. Ook heeft Google in deze GA4 meer aandacht besteed aan privacy, waarbij het anonimiseren van IP-adressen nu standaard is. Als laatste heeft Google Analytics 4 het voordeel dat iedereen voortaan gebruik kan maken van het data gestuurde attributiemodel (Data-Driven Attributie Model (DDAM)).


Nadelen van GA4

We geven toe dat, vooral met het oog op de toekomst, Google Analytics 4 veel extra mogelijkheden met zich meebrengt. Vaak zijn mensen bang voor verandering, maar toch zitten er helaas aan deze nieuwe omgeving ook écht een aantal nadelen.


Zo is het met GA4 niet meer mogelijk meerdere filters/weergaves aan te maken, waarmee je uiteindelijk onderscheid kan maken. Verder kun je in de nieuwe Google Analytics geen annotaties meer toevoegen. Daarnaast zijn een hoop standaard kopjes van UA bij GA4 zo goed als verdwenen. Denk hierbij aan realtime, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Een hoop van deze opties zitten nog wel verstopt in GA4, toch zijn er hiervan ook een aantal verdwenen. Tevens heeft Google ervoor gekozen om in GA4 een aantal statistieken weg te laten. Verder is één van de grootste nadelen aan Google Analytics 4 dat de reeds verzamelde data in Universal Analytics niet meegenomen kan worden. Hierdoor is het vergelijken van diverse data vanaf eind volgend jaar niet meer mogelijk. Denk er dus aan je gegevens op tijd te exporteren.


Ook lijkt het langer te duren voordat data binnenkomen. Dit kan soms wel 48 uur duren. Daarnaast lijkt het voor sommige tools nog niet mogelijk deze te koppelen met GA4 en werkt e-commerce tracking voortaan anders. Wat ook goed is om te weten is dat je straks een gebeurtenis altijd moet markeren als je er een conversie van wilt maken. Als laatste vinden wij GA4 wat minder duidelijk en gebruiksvriendelijk dan Universal Analytics, maar nogmaals dit kan komen doordat mensen verandering vaak moeilijk vinden.


Ondanks deze nadelen zullen we er toch aan moeten geloven. GA4 gaat er komen en we zullen het met zijn allen een kans moeten geven.


Wanneer start Google Analytics 4?

De Universal Analytics stopt vanaf 1 juli 2023 met het verwerken van nieuwe hits. Daarom raadt Google aan om jezelf vanaf nu alvast voor te bereiden op het gebruik van Google Analytics 4. Tot die tijd is het nog mogelijk om de oorspronkelijke Universal Analytics-eigenschappen te gebruiken en nieuwe gegevens hierin te blijven verzamelen. Na 1 juli 2023 krijgen gebruikers nog 6 maanden toegang tot hun gegevens in de UA-omgeving.


Het is goed om te weten dat wanneer er voor begin 2023 nog geen nieuwe GA4-eigenschap aangemaakt is, de Setup Assistant van Google dit zelf voor bestaande accounts zal doen.


Wat moet je doen om over te gaan naar Google Analytics 4?

Alleen Google Analytics-properties die zijn aangemaakt vóór 14 oktober 2020 dienen over te gaan naar GA4. Properties die zijn aangemaakt na deze datum, maken waarschijnlijk al gebruik van Google Analytics 4. Voor deze omgevingen geldt dat ze niets hoeven te doen.


Wanneer jouw property nog niet gebruikmaakt van GA4, zijn er 3 manieren om dit regelen. Hiervoor moet je wel een bewerker of beheerder zijn van de property. De eerste mogelijkheid is om een Analytics-gegevensverzameling voor het eerst in te stellen. Deze optie is mogelijk wanneer je nog geen gebruikmaakte van Google Analytics, maar vanaf nu wel diverse metingen wilt gaan doen voor jouw website of app. Lees hier hoe je een Google Analytics-account aanmaakt.


De tweede optie geldt voor al bestaande UA-properties. Hierbij moet je GA4 toevoegen aan een bestaande property met Universal Analytics. Hierbij voegt de installatieassistent GA4 toe aan jouw huidige UA-property. Lees hier stap voor stap hoe je dit doet.


De laatste mogelijkheid is door GA4 te koppelen aan bijvoorbeeld een CMS. Contentmanagementsystemen die hiervoor geschikt zijn zijn onder meer WordPress, WooCommerce, Shopify, HubSpot, Wix en Magento. Lees ook hiervoor deze stappen hoe je dit in kunt regelen.


Wil je graag dat jouw website meer inzicht in diverse statistieken krijgt zodat je met jouw bedrijf kunt groeien? Wellicht kunnen wij dan wat voor jou betekenen! 


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.