Wat zijn de belangrijkste YouTube statistieken van 2021?

Gepubliceerd: 30 november 2021
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 7 minuten

Inhoudsopgave

YouTube is ongetwijfeld het grootste videoplatform dat er is. Het is de eenvoud die de website zoveel succes geeft. Het is zo eenvoudig om iets te delen dat er voor ieder publiek wel iets te vinden is. De allereerste video, met de titel ‘me at the zoo’, werd op 23 april 2005 door Jawed Karim, één van de oprichters geüpload. Hij zette YouTube samen met Chad Hurley en Steve Chen op. Karim runde het bedrijf vanuit een kantoor boven een klein restaurant in San Mateo, Californië.


In één jaar tijd behaalde YouTube honderd miljoen views en 65.000 dagelijkse uploads. Sinds die eerste video groeide de zoekmachine in één decennium tot één miljard kijkers. Google kocht YouTube als startup in het najaar van 2006, voor 1,65 miljard dollar. Een gigantisch bedrag voor een bedrijf dat zich als startup nog niet bewezen had. Momenteel zit het hoofdkwartier van YouTube in San Bruno, Californië.


Wil je meer weten over de YouTube statistieken van 2021, van Nederland en wereldwijd? We zetten ze in deze blog voor je op een rijtje. Je leest hieronder meer over:



  • De belangrijkste statistieken van YouTube van 2021

  • De populariteit van YouTube in cijfers

  • Waarom komen de meeste bezoekers vandaan?

  • Hoe populair is YouTube in Nederland?

  • Wat levert het gebruik van YouTube je als bedrijf op?


De belangrijkste statistieken van YouTube van 2021


  • YouTube heeft 2,3 miljard maandelijkse gebruikers. Het werkelijke aantal bezoekers is vele malen hoger, omdat je niet ingelogd hoeft te zijn om van het platform gebruik te maken. Dit is bijvoorbeeld wel het geval bij Facebook. Dagelijks bedraagt het aantal YouTube-bezoekers 122 miljoen.

  • Iedere dag worden er vijf miljard video’s bekeken. Dit staat gelijk aan één miljard uur aan video per dag.

  • Dagelijks wordt er vijfhonderd uur aan video per minuut geüpload.

  • De gemiddelde lengte van een video is 12 minuten. De gemiddelde kijkduur per gebruiker is, met 11,24 minuten, nét iets korter.

  • In meer dan zeventig procent van de gevallen wordt YouTube via mobiele apparaten bekeken. Op deze wijze is de gemiddelde kijkduur dan ook een stuk hoger: veertig minuten.

  • De gemiddelde bezoeker bekijkt 6,95 pagina’s per dag. Een bezoek blijft dus niet bij één video. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de aangeraden video’s die het platform zelf laat zien.


YouTube verdiende meer dan zes miljard dollar aan advertenties in het eerste kwartaal van 2021.


De populariteit van YouTube in cijfers

YouTube is een waardige concurrent van andere sociale platforms, zo blijkt uit deze cijfers:



  • YouTube staat op nummer twee als meest bezochte website. Op nummer één staat Google, waar YouTube een dochteronderneming van is. Een machtig duo! Ook als meest gebruikt sociaal platform komt YouTube op nummer twee en wordt het vooraf gegaan door Facebook met 2,7 miljard gebruikers.

  • Er zijn in het bestaan van YouTube meer dan vijf miljard video’s gedeeld.

  • 62% van de gebruikers van YouTube zijn mannelijk en dat maakt het vrouwelijk aandeel 38%. Dit is gebaseerd op de Amerikaanse cijfers.

  • De meeste YouTube gebruikers zijn tussen 15 en 35 jaar oud.

  • De meest populaire video ooit is ‘Despacito ft. Daddy Yankee’ van Luis Fonsi. Daarentegen was ‘Hello’ van Adele de snelste stijger. De video werd in 87 dagen tijd één miljard keer bekeken.


Waar komen de meeste bezoekers vandaan?

Wereldwijd zit 95% van de internetgebruikers op Youtube en een kwart van de wereldbevolking gebruikt het platform iedere maand. Om te zeggen dat het een populaire zoekmachine is, is een understatement. Met het platform hebben we letterlijk toegang tot de hele wereld.


Maar waar komt in de praktijk het meeste verkeer vandaan? Dit is de top vijf van meest populaire landen:



  1. India, met 225 miljoen gebruikers

  2. Verenigde Staten, met 197 miljoen gebruikers

  3. Brazilië, met 83 miljoen gebruikers

  4. Japan, met 60 miljoen gebruikers

  5. Rusland, met 58 miljoen gebruikers


Bovenstaande landen zijn de grootgebruikers. Natuurlijk wordt YouTube in veel meer landen gebruikt. Er zijn zelfs in honderd landen lokale versies van het platform. YouTube is in maar liefst tachtig talen beschikbaar.


Hoe populair is YouTube in Nederland?

Hoewel Nederland niet in de bovenstaande top vijf terug te zien is, wat met ons bevolkingsaantal simpelweg onmogelijk is, komen we wel in een andere top vijf terug. Van de Nederlandse bevolking maakt maar liefst 92,5% gebruik van YouTube. Hiermee staat ons land op nummer twee en evenaart alleen Israël dit aantal, met een percentage van 92,7%.


In de Nederlandse statistieken doet muziek het vanzelfsprekend goed. De meeste populaire accounts uit ons land zijn Spinnin’ Records (29 miljoen) en Trap City (14.2 miljoen). In het daaropvolgende rijtje staan Martin Garrix (14,1 miljoen) en NikkieTutorials (13,8 miljoen). Iets verderop is ook dj Tiësto te vinden, met 5,6 miljoen abonnees.


Wat levert het gebruik van YouTube je als bedrijf op?

Ook voor bedrijven is YouTube meer dan interessant. Dankzij advertentiemogelijkheden blijft dit groeien. Dit zijn enkele statistieken voor de zakelijke markt:



  • Bij 50,9% van de B2B-beslissingen wordt YouTube gebruikt om aankopen te onderzoeken. Dit is meer dan Facebook (48,5%) en LinkedIn (33%). Een interessante statistiek, gezien het feit dat LinkedIn vaak naar voren wordt geschoven als hét zakelijke platform.

  • Betaalde advertenties via mobiele apparaten hebben 84% meer kans om de aandacht te trekken dan reclame op televisie.

  • Op YouTube hebben mensen 1,8 keer meer aandacht voor advertenties dan op andere sociale media platformen.

  • Relevante video advertenties krijgen drie keer meer aandacht dan reguliere videoadvertenties.


Conclusie: hoe populaire is YouTube?

YouTube is een razend populair platform dat sinds het ontstaan in 2005 hard is gegroeid. De zoekmachine met meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers dankt het succes aan het principe ‘voor ieder wat wils’. Met meer dan 90% van de Nederlandse bevolking op YouTube, is het platform ook in ons land niet onopgemerkt gebleven. Dit maakt het zakelijk gezien meer dan de moeite waard. Door het op de juiste manier inzetten van advertenties schep je mogelijkheden voor je bedrijf die anders onbenut blijven.


Heb je opmerkingen bij deze statistieken? Of heb je statistieken die nog niet in deze lijst staan? Laat het ons weten!


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.