Bestemmingspagina

Een bestemmingspagina is een pagina van een website waar een bezoeker op terecht komt nadat op een link, advertentie, banner of zoekresultaat in Google is geklikt. Het is de eerste pagina die een bezoeker op een website bezoekt, en is dus de “bestemming” van de link.

Bestemmingspagina vs. landingspagina

De term bestemmingspagina wordt vaak gebruikt als synoniem voor een landingspagina. Wij zien hierin echter een klein verschil. Een bestemmingspagina beschrijven we als “de bestemming van een link”. Wanneer iemand op een link, advertentie, banner of zoekresultaat heeft geklikt, komt de bezoeker binnen op de “bestemmingspagina”. Deze term gebruiken we om aan te geven dat het de eerste pagina was die een bezoeker heeft gezien.Een landingspagina is een pagina die speciaal is ontworpen voor een bepaald doel (een conversie). Vaak zal het voorkomen dat een bezoeker direct vanuit een link op een landingspagina komt. In dit geval is de landingspagina ook de bestemmingspagina. Het kan echter ook zijn dat de landingspagina wordt bereikt via een andere pagina op dezelfde website. Je noemt het dan nog steeds een landingspagina, maar het is niet meer de eerste pagina die een bezoeker ziet, en dus geen bestemmingspagina.Bestemmingspagina: de eerste pagina (bestemming) die een bezoeker van je website bezoekt na het klikken op een link, advertentie, banner of zoekresultaat.Landingspagina: Een pagina waarvan je wil dat een bezoeker erop belandt om ze vervolgens te verleiden tot een conversie.

Bestemmingspagina: waar moet hij aan voldoen?

Bezoekers krijgen steeds hogere verwachtingen en willen steeds sneller de juiste informatie vinden. Daarom is het een ware kunst om de aandacht van je bezoekers direct vast te houden en ze te verleiden tot een actie. Als je adverteert in Google is het extra belangrijk dat je goed nadenkt over de bestemmingspagina die je aan je advertentie toevoegt. Wanneer je in je advertentie een bepaalde verwachting schept, moet je dit op je bestemmingspagina ook duidelijk aan de bezoeker aanbieden. Dit is fijn voor je bezoekers, maar ook belangrijk voor je kwaliteitsscore in Google. Hieronder vind je de belangrijkste kenmerken van een goede bestemmingspagina:
  • Voldoet aan (of overtreft) de verwachting die een bezoeker had bij het klikken op de link
  • Heeft een korte laadtijd
  • Behoudt direct de aandacht van de klant
  • Bevat een call-to-action om de bezoeker een vervolgactie te laten ondernemen

Bestemmingspagina’s optimaliseren

Hoe kun je je bestemmingspagina’s nu het beste optimaliseren? Om erachter te komen welke pagina’s je het eerst moet aanpakken kun je een analyse maken in Google Analytics. Als je in het linkermenu navigeert naar Gedrag -> Site-inhoud -> Bestemmingspagina’s dan vind je informatie over de prestaties van je bestemmingspagina’s. Door vervolgens te kijken naar de gemiddelde sessieduur en het bouncepercentage kun je in 1 oogopslag zien welke pagina’s slechter presteren dan de andere.
Wanneer het duidelijk is welke pagina’s minder presteren kun je aan de slag gaan met het optimaliseren. Verplaats je goed in de bezoeker en vraag je af of ze de juiste content op jouw pagina kunnen vinden. Staat er misschien te veel of te weinig informatie? Een veelgebruikte manier om pagina’s te optimaliseren is A/B-testen. Je laat dan verschillende pagina’s aan verschillende bezoekers zien. Zo kun je uiteindelijk op basis van het klikgedrag van jouw bezoekers je pagina optimaliseren.

Online marketing bureau Nijmegen

Go Online is een gespecialiseerd online marketing bureau in Nijmegen. Daarnaast hebben wij veel ervaring met webdesign Nijmegen. Neem gerust contact met ons op om te achterhalen wat we voor jou kunnen betekenen.