Conversie

Een conversie is een commercieel interessant actie. Voorbeelden van zo’n actie zijn: een aankoop via de webshop, het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte. Het aantal conversies wordt uitgedrukt in een absoluut getal.

Conversies in Google Ads

Omdat je geld investeert in Google Ads wil je ook dat je er wat voor terug krijgt. Daarom kijk je naar het aantal conversies die een advertentie oplevert. Je kunt de totale kosten van je campagne delen door het aantal conversies. Je berekent dan de kosten per conversie. Dit noemen we ook wel Cost per Action of Cost per Aquisition (CPA). In Google Ads wordt de CPA automatisch voor je berekend. Zo zie je in een oogopslag hoeveel je betaald voor 1 verkoop, offerteaanvraag of het berekenen van de kosten voor een website.Het conversiepercentage drukt het aantal conversies uit ten opzichte van het aantal klikken op je advertenties. Op basis van dit percentage kun je bepalen of een advertentie de gewenste resultaten behaald. Vervolgens kun je meer budget toeschrijven aan goed presterende campagnes. Slecht presterende campagnes kun je minder budget geven of uitschakelen.