Hoe schrijf je SEO teksten?

Inhoudsopgave

Het belangrijkste doel van zoekmachines als Google is het aanbieden van de beste content aan de gebruiker. Als website-eigenaar is het dan ook belangrijk dat jij de juiste content van hoge kwaliteit biedt. Daaraan dragen SEO teksten bij. Dergelijke teksten optimaliseren niet alleen voor belangrijke zoektermen, maar bieden de bezoeker relevantie informatie omtrent de gezochte onderwerpen. Een website is dan ook voor zijn gebruikers en niet uitsluitend voor zoekmachines gemaakt. De zoekwoorden en -termen in SEO teksten maken het de zogeheten ‘crawlers’ van zoekmachines wel gemakkelijker om te begrijpen waar je website over gaat.




Zoekwoordonderzoek en de concurrentie op zoekwoorden


Het schrijven van sterke SEO teksten begint met het uitvoeren van een gedegen zoekwoordonderzoek. Dit onderzoek geeft je inzicht in de zoekwoorden die je in je teksten zou moeten gebruiken. Specifieke zoekwoorden, helemaal wanneer deze uit meerdere woorden bestaan, zijn vooral interessant. Zoektermen die uit meerdere zoekwoorden bestaan worden ook wel longtail zoekwoorden genoemd. De concurrentie hierop is doorgaans laag (we noemen dit ook wel een lage keyword difficulty) en de zoeker heeft een specifieke intentie. Met zoekwoorden waarin veel concurrentie bestaat is het erg lastig hoog in de rankings te komen.




Aansluiting bij de zoekintentie van je doelgroep


De term SEO teksten lijkt te suggereren dat je deze teksten enkel voor zoekmachines als Google schrijft. SEO staat immers voor Search Engine Optimization. Alhoewel dit vroeger het geval was, is dat nu geenszins meer zo. Google en andere zoekmachines willen hun klanten namelijk zo goed mogelijke resultaten bieden. SEO teksten moeten dus aansluiten bij hetgeen waarnaar de doelgroep op zoek is. Zo kun je ook de juiste woordkeuze bepalen. Wanneer je schrijft voor mensen van middelbare leeftijd, is de tekst anders dan wanneer je deze voor de doelgroep jongeren schrijft.




Aan de slag met het schrijven van SEO teksten


Alvorens je start met het schrijven van SEO teksten, voer je na het zoekwoordonderzoek ook een goede research uit. Het is belangrijk dat je gebruikmaakt van betrouwbare informatie. Gebruik ook minstens vijf relevante artikelen. SEO teksten schrijf je niet lukraak, maar aan de hand van een vooraf gemaakt overzicht van de te bespreken punten. Eerst schrijf je de tekst zelf en pas daarna de inleiding. Bij het schrijven is het belangrijk om korte, duidelijke zinnen te gebruiken en met veel tussenkopjes te werken. Ook gebruik je veel signaalwoorden en bullet points.

Recente blog artikelen

7 december
10 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten
22 januari
8 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.