Hoe werkt Google Search Console?

Inhoudsopgave

Als je een website hebt, wil je de prestaties daarvan scherp kunnen monitoren. Net als Google Analytics kan Google Search Console je waardevolle inzichten verschaffen. Het geldt als een van de beste SEO tools (of beter gezegd: een verzameling van tools) en is ook nog eens gratis. Je monitort er je aanwezigheid in de zoekresultaten mee en lost problemen op. Problemen kunnen pagina’s die onvoldoende aandacht krijgen betreffen, maar ook betrekking hebben op technische onderdelen zoals crawlfouten. Je hebt geen ervaring nodig om Google Search Console te gebruiken. De tool wordt aanbevolen aan iedere website-eigenaar.


Enkele van de belangrijkste functies van Google Search Console


Ga je beginnen met het gebruik van Google Search Console? De prestaties van jouw website zijn niet met terugwerkende kracht te analyseren, maar vanaf het moment dat je een account hebt aangemaakt. Google Search Console geeft je inzicht in tal van zaken, waaronder de website prestaties. Je kunt daar zien op welke pagina’s en met welke zoekwoorden jouw website ‘scoort’. Je kunt tot zestien maanden terugkijken. Een andere belangrijke functie is het aantal vertoningen in de zoekresultaten en het aantal bezoekers dat heeft doorgeklikt, net als het daaraan verbonden percentage.


Starten met het gebruiken van Google Search Console


Wil je beginnen met de tool Google Search console, dan heb je een Google account nodig. Wanneer je deze hebt aangemaakt, koppel je de URL van de betreffende website en ga je deze verifiëren als jouw eigendom. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je een HTML bestand naar je website uploaden, een meta tag aan de homepage van je website toevoegen of je Google Analytics of Google Tag Manager account gebruiken. Koppel je Google Search Console aan Google Analytics, dan kun je je zoekwoordgegevens direct binnen laatstgenoemde verzamelen.


Overige functionaliteiten


Eerder noemden we de belangrijkste functionaliteiten van Google Search console, waaronder het aantal vertoningen in de zoekresultaten. Behalve deze heeft de tool je nog veel meer te bieden. Zo kun je, wanneer je een webshop hebt, via Google Search Console inzicht verkrijgen in eventuele productproblemen op het gebied van indexatie. Het is voor Google erg belangrijk om middels tekstelementen te kunnen begrijpen wat er op jouw website aanwezig is. Ook de interne als de externe links kun je met Google Search Console onder de loep nemen. Zo kun je onder meer bepalen of de websitestructuur verbeteringen nodig heeft.

Recente blog artikelen

7 december
10 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten
22 januari
8 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.