024 202 23 16

Hoe werkt Google Search Console?

Als je een website hebt, wil je de prestaties daarvan scherp kunnen monitoren. Net als Google Analytics kan Google Search Console je waardevolle inzichten verschaffen. Het geldt als een van de beste SEO tools (of beter gezegd: een verzameling van tools) en is ook nog eens gratis. Je monitort er je aanwezigheid in de zoekresultaten mee en lost problemen op. Problemen kunnen pagina’s die onvoldoende aandacht krijgen betreffen, maar ook betrekking hebben op technische onderdelen zoals crawlfouten. Je hebt geen ervaring nodig om Google Search Console te gebruiken. De tool wordt aanbevolen aan iedere website-eigenaar.

Enkele van de belangrijkste functies van Google Search Console

Ga je beginnen met het gebruik van Google Search Console? De prestaties van jouw website zijn niet met terugwerkende kracht te analyseren, maar vanaf het moment dat je een account hebt aangemaakt. Google Search Console geeft je inzicht in tal van zaken, waaronder de website prestaties. Je kunt daar zien op welke pagina’s en met welke zoekwoorden jouw website ‘scoort’. Je kunt tot zestien maanden terugkijken. Een andere belangrijke functie is het aantal vertoningen in de zoekresultaten en het aantal bezoekers dat heeft doorgeklikt, net als het daaraan verbonden percentage.

Starten met het gebruiken van Google Search Console

Wil je beginnen met de tool Google Search console, dan heb je een Google account nodig. Wanneer je deze hebt aangemaakt, koppel je de URL van de betreffende website en ga je deze verifiëren als jouw eigendom. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je een HTML bestand naar je website uploaden, een meta tag aan de homepage van je website toevoegen of je Google Analytics of Google Tag Manager account gebruiken. Koppel je Google Search Console aan Google Analytics, dan kun je je zoekwoordgegevens direct binnen laatstgenoemde verzamelen.

Overige functionaliteiten

Eerder noemden we de belangrijkste functionaliteiten van Google Search console, waaronder het aantal vertoningen in de zoekresultaten. Behalve deze heeft de tool je nog veel meer te bieden. Zo kun je, wanneer je een webshop hebt, via Google Search Console inzicht verkrijgen in eventuele productproblemen op het gebied van indexatie. Het is voor Google erg belangrijk om middels tekstelementen te kunnen begrijpen wat er op jouw website aanwezig is. Ook de interne als de externe links kun je met Google Search Console onder de loep nemen. Zo kun je onder meer bepalen of de websitestructuur verbeteringen nodig heeft.