Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore meet de prestaties van een zoekwoord in advertenties. Op basis van de eerdere gegevens wordt er een score vastgesteld. Een van de belangrijkste gegevens om de kwaliteitsscore te bepalen is de CTR. De score begint bij 1 (laagste score) en kan oplopen tot 10 (hoogste score). Een hogere score is erg wenselijk, dit kan namelijk hogere posities en lagere CPC tot gevolg hebben.

Invloed op de kwaliteitsscore

Er zijn drie verschillende factoren die invloed hebben op de kwaliteitsscore. Dit zijn de volgende drie:

1. Verwachte klikfrequentie (verwachte CTR)
De naam zegt het al, Google Adwords kijkt naar de verwachte klikken op je advertentie. Het aantal verwachte klikken heeft vooral te maken met de zoekwoorden die je hebt ingesteld. Hoe meer de zoekwoorden bij de advertentie aansluiten, hoe meer klikken er op je advertentie worden verwacht. Google Adwords meet dit onder andere door te kijken naar de prestaties in het verleden. Google Adwords geeft een status aan voor de verwachte klikfrequentie. Hierdoor kun je je advertentie en zoekwoorden aanpassen voor een hogere frequentie, wat leidt tot een hogere kwaliteitsscore.

2. Advertentierelevantie
Google Adwords onderzoekt per specifiek zoekwoord of het past bij de advertentie. Er wordt gekeken naar de boodschap van de advertentie en of het zoekwoord hier bij past. Ook hier geeft Google Adwords een status bij elk zoekwoord. Je kunt dan je zoekwoorden en advertentie aanpassen zodat je kwaliteitsscore hoger wordt.

3. Ervaring op bestemmingspagina
Google Ads houdt bij het berekenen van de kwaliteitsscore ook rekening met de bestemmingspagina. Dit is in de vorm van een waarderingscijfer. Door een overzichtelijke pagina gaat het waarderingscijfer omhoog. Verder is het belangrijk om veel aansluitende content op de bestemmingspagina te hebben met het zoekwoord.

Effect van de kwaliteitsscore

Een hoge kwaliteitsscore heeft veel effect op je advertenties. Zo heb je bij een hogere kwaliteitsscore een lagere kosten per klik (CPC), het is dus voordeliger. Daarnaast is het makkelijker om deel te nemen aan advertentieveilingen. Ook heb je door een hogere kwaliteitsscore een grotere kans op een hoge positie bij de zoekresultaten.

Kwaliteitsscore verhogen

Wil jij jouw kwaliteitsscore verhogen? Go Online is een gespecialiseerd online marketing bureau in Nijmegen. Neem gerust contact met ons op om te achterhalen wat we voor jou kunnen betekenen.