Landingspagina

Een landingspagina is een pagina die speciaal is ontworpen om de bezoeker een bepaalde actie te laten uitvoeren. Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte, het aanmelden voor een training of het invullen van een formulier. Vaak wordt een bezoeker vanuit een advertentie (bijvoorbeeld uit Google Adwords) direct naar een landingspagina gestuurd, en is deze pagina niet vanuit het menu te bereiken.

De voordelen van een landingspagina

Het ontwikkelen van een landingspagina kost vaak aardig wat tijd. Toch kun je bezoekers vanuit een advertentie vaak beter naar een landingspagina sturen dan naar een overzichtspagina. Dat heeft de volgende redenen:
  • De landingspagina is speciaal ingericht voor een bepaalde actie. Deze actie sluit naadloos aan bij de advertentie waarop de bezoeker geeft geklikt. Hierdoor geef je de bezoeker direct de juiste informatie, en kan hij niet verdwalen op jouw website.
  • De landingspagina stuurt de bezoeker om een bepaalde actie uit te voeren. Hij kan op deze pagina niet worden afgeleid door andere elementen op de website. Daardoor zal hij sneller geneigd zijn om over te gaan tot een conversie.
  • Doordat de landingspagina is afgestemd op de advertentie ziet Google de pagina als een relevante bestemming. Hierdoor stijgt de advertentierelevantie, waardoor je minder geld per klik hoeft te bieden.


Landingspagina: welke elementen moet het bevatten?

Iedere landingspagina is anders. Dat komt doordat ze allemaal een eigen doel hebben. Toch zijn er een aantal elementen die je altijd in je achterhoofd kunt houden bij het maken van een landingspagina.
  • Zorg dat de informatie op de pagina voldoet aan de verwachtingen die je in de advertentie wekt
  • Overtuig bezoekers met de voordelen die ze kunnen behalen
  • Voorkom keuzestress bij bezoekers door maar 1 call-to-action toe te voegen
  • Zorg dat de call-to-action duidelijk aanwezig is
  • Laat alle elementen weg die de bezoeker kunnen afleiden van het doel
  • CreĆ«er vertrouwen door reviews toe te voegen


Meet de prestaties van je landingspagina

Wanneer je je landingspagina eenmaal live staat is hij nog verre van af. Het is belangrijk om de prestaties van de landingspagina continue te meten. Ook kun je testen met nieuwe landingpagina’s, om zo op basis van het klikgedrag van je bezoekers je pagina’s te optimaliseren. Hoe je dit goed kunt aanpakken lees je bij onze pagina over bestemmingspagina’s.

Online marketing bureau Nijmegen

Go Online is een gespecialiseerd online marketing bureau in Nijmegen. Wij maken conversiegerichte landingspagina’s. Benieuwd wat landingspagina’s voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.