024 202 23 16

Wat is een anchor tekst?

Een anchor tekst, ook wel ankertekst of linktekst genoemd, is de tekst waarop je in een HTML-hyperlink klikt om naar een andere pagina te gaan. Een anchor tekst wordt in het kader van linkbuilding toegepast, wat een van de belangrijkste factoren binnen de SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is. De anchor tekst binnen een artikel of webpagina kun je eenvoudig herkennen doordat deze vaak onderstreept is en een andere kleur heeft. Meestal is de anchor tekst blauw.

Een belangrijke zoekterm als anchor tekst

Een anchor tekst wordt door Google gezien als een tip over de pagina waarnaar wordt verwezen. Tenminste, wanneer de anchor tekst voldoende informatie geeft. Daarom dient deze tekst altijd een relevante beschrijving te zijn van de pagina waarnaar wordt doorverwezen. De zoekmachine wil namelijk kunnen snappen waarnaartoe gelinkt wordt. Je kiest voor een woord of combinatie van woorden waarop je ook hoog wilt kunnen ranken binnen de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een anchor tekst kan zowel een interne als een externe link betreffen. Op de interne links heb je zelf veel invloed.

De begrijpelijkheid van een anchortekst

Stel je voor dat een interieurspecialist een artikel leest over de nieuwste trends voor het komende seizoen. Deze persoon schrijft hier op zijn of haar eigen website een blogpost over en wil daarin ook een link verwerken om naar het originele artikel te verwijzen. Wanneer deze interieurspecialist een anchor tekst als ‘klik hier’ gebruikt, kan Google of een andere zoekmachine niet goed begrijpen waarnaar wordt verwezen. De schrijver van het originele artikel zal hier dus niets aan hebben. Die persoon maakt de interieurspecialist gelukkiger door een anchor tekst als ‘kleurtrends voor 2022’ te gebruiken.

Het creëren van anchor teksten aan een gespecialiseerd bureau overlaten

Bij het gebruiken van een anchor tekst bestaan nog meer valkuilen. Zo kun je ook niet te veel exacte anchor teksten gebruiken, omdat zoekmachines dit als onnatuurlijk zien. Ook is het belangrijk om te onthouden dat een zoekmachine altijd alleen de eerste anchor tekst ‘leest’ die op een pagina staat. Aan een tweede backlink wordt geen aandacht besteed. Anchor teksten zijn dus erg belangrijk en het gebruik ervan luistert nauw. Door linkbuilding uit handen te geven aan een specialistisch bureau zorg je ervoor dat je kostbare fouten voorkomt.