024 202 23 16

Wat is een nofollow link?

Een nofollow link is een link waaraan geen autoriteit wordt toegekend. Dit in tegenstelling tot dofollow links, oftewel backlinks. Een bezoeker van een website kan dit onderscheid niet maken, er is voor hem of haar geen verschil zichtbaar. Aan een nofollow link is een ‘nofollow’ HTML attribuut toegevoegd, wat ervoor zorgt dat de searchbot van een zoekmachine deze link niet volgt en er dus ook geen waarde naar de pagina’s wordt gestuurd. In zoekmachines als Google zul je hiermee dus ook niet hoger in de organische zoekresultaten terechtkomen.

Waarom bestaan er nofollow links?

Na het bovenstaande te hebben gelezen, vraag je je wellicht af wat dan het nut is van nofollow links. Deze werden in 2005 door Google geïntroduceerd met als doel het voorkomen van spam. Andere zoekmachines volgden dit voorbeeld al gauw. In die tijd plaatste men in reacties nog vaak links naar externe websites. Dit wordt ook wel ‘commentspam’ genoemd. De bedoeling van backlinks is echter het genereren van een natuurlijke autoriteit, oftewel eerlijk verdiende links die daadwerkelijk iets over de waarde van een website zeggen. Je moet dus een nofollow link plaatsen zodra het commerciële content betreft.

Het gedeeltelijk verwijderen van de waarde van een backlink

Het algoritme van Google bepaalt, wanneer het op een nofollow link stuit, of het deze volgt of niet. Nofollow links voorkomen dat er veel waarde aan de achterliggende pagina wordt toegekend. Zo geef je ook nauwelijks waarde van je eigen pagina weg. Dit is vooral belangrijk wanneer je regelmatig blogs of andere artikelen plaatst waarin je veelvuldig gebruik maakt van links. Anders gezegd zorg je er met een nofollow link voor dat een deel van de waarde van een backlink verloren gaat. Van link juice is dan geen sprake meer.

De indirecte waarde van nofollow links

Alhoewel nofollow links je dus geen hoge pageranking opleveren, bieden ze toch nog wel wat voordelen. Bezoekers van een bepaalde website kunnen namelijk alsnog op de link klikken en naar jouw pagina geleid worden. Dit leidt tot meer leads en niet zelden ook meer omzet. Ook kun je van een link die je op je eigen website naar een externe website plaatst een nofollow link maken. Zoekmachines als Google weten dan dat deze link niet gevolgd hoeft te worden en niet dient te worden meegenomen in de rankings.