Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Inhoudsopgave

Online activiteiten zijn anno nu voor elke ondernemer essentieel. Een goede marketing is daarbij doorslaggevend. Er bestaan verschillende manieren om op de eerste pagina van een zoekmachine terecht te komen en zo je potentiële klanten te bereiken. SEO (Search Engine Optimization) verwijst daarbij naar het genereren van organisch zoekverkeer en is onbetaald. SEA (Search Engine Advertising) is het adverteren via zoekmachines. Hiervoor betaal je wel. De betaalde zoekresultaten bevinden zich vaak bovenaan de pagina met zoekresultaten, voor de onbetaalde zoekresultaten moet je vaak naar beneden scrollen.


Wat is SEO?


Wegens het bovenstaande gegeven (betaalde resultaten staan bovenaan de pagina) verkeren velen in de veronderstelling dat SEA belangrijker is dan SEO. Dat is echter niet het geval. SEO is een lange termijnstrategie. Resultaten zijn doorgaans pas na weken of maanden zichtbaar, maar wanneer je de SEO goed bijhoudt, zullen deze resultaten blijvend zijn. Het bijhouden ervan is noodzakelijk, omdat zoekmachines hun algoritmes voortdurend veranderen. Het fijne van SEO is dat je er geen advertentiebudgetten voor nodig hebt en relevanter websiteverkeer naar jouw pagina leidt. Men is immers al op zoek naar iets specifieks.


Wat is SEA?


SEA betekent het adverteren middels online campagnes. Aangezien Google de meestgebruikte zoekmachine is, verwijst SEA meestal naar Google Ads, wat vroeger ook wel AdWords. Met SEA is je campagne snel online en boek je ook vlotte resultaten. Bovendien is het een manier om awareness oftewel naamsbekendheid te creëren voor een nieuw gelanceerd product of een product dat je om een andere reden aandacht wilt geven. Het nadeel van SEA is dat de zichtbaarheid, wanneer je de campagne beëindigt, direct stopt.


De focus op zoekintenties


Of je als ondernemer nu voor SEO of SEA moet kiezen, is afhankelijk van diverse factoren zoals je budget, maar ook de concurrentie op de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Veel bedrijven gebruiken dan ook een combinatie van beide. SEA geeft je namelijk direct inzicht in de intentie van potentiële consumenten. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken voor een sterke SEO strategie. Door SEO en SEA te combineren, focus je je niet slechts op aantallen, maar op zoekintenties.

Recente blog artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.