024 202 23 16

Wat is SEMrush?

SEMrush is een search engine data tool. De software beoordeelt jouw website op punten als zoekmachine optimalisatie, adverteren via zoekmachines en linkbuilding. Hierbij verkrijg je niet alleen inzicht in de status van je website, maar ook hoe je er in vergelijking met je concurrenten voor staat. Dankzij de informatie die SEMrush je verschaft, kun je je website zichtbaarder maken en zo beter te kunnen concurreren. Naast een betaalde versie bestaat er een gratis variant. De gratis versie gebruik je voor slechts één project, waarmee een website wordt bedoeld. Dagelijks mag je dan één zoekwoord- en domeinanalyse uitvoeren.

De toolkits van SEMrush op het gebied van techniek, content en autoriteit

Je gebruikt SEMrush dus om je website voor zoekmachines te optimaliseren. Om hoog op SEO te scoren, dien je je op drie gebieden te focussen: techniek, content en autoriteit. SEMrush geeft je verschillende mogelijkheden om deze alle drie te analyseren, waarna jij de verbeterpunten kunt optimaliseren. In totaal biedt SEMrush je vijf toolkits: SEO, adverteren, content marketing, competitieve research en sociale media. De eerstgenoemde wordt het vaakst gebruikt, omdat je daarmee een hoge positie binnen de organische zoekresultaten behaalt.

Een gebruiksvriendelijk programma waarvoor geen ervaring nodig is

Om SEMrush te kunnen gebruiken, hoef je geen data te downloaden. Toegang verkrijg je eenvoudig door op de website van deze softwarefabrikant in te loggen en de betreffende URL in te voeren. SEMrush voorziet je van een helder dashboard waarbinnen je kunt kiezen wat je wilt doen. In de zoekbalk voer je het te analyseren zoekwoord in. SEMrush staat bekend als een stabiel en gebruiksvriendelijk programma. Je hebt er geen uitgebreide ervaring voor nodig. Wanneer je SEMrush optimaal benut, heb je als website-eigenaar geen ander SEO-programma meer nodig.

Over welke functies beschikt SEMrush onder andere?

SEMrush telt een behoorlijk aantal functies, zoals een website analyse, het beoordelen van de concurrentie aan de hand van organische zoekresultaten, advertentie research, analyse van backlinks en SEO zoekwoord onderzoek inclusief het genereren van longtail zoekwoorden waarop er beter te concurreren is. Per website kun je in SEMrush een project aanmaken en daar alle rapporten aanmaken en bijhouden. Start je met het gebruiken van SEMrush, dan is het raadzaam om per website gelijk een project aan te maken.