Webdesign Trends 2019: Waar moet jij op letten?

Om succesvol te zijn met een website is het cruciaal om trends te volgen en waar nodig te implementeren. Zo ook de webdesign trends voor 2019. Een website die er vandaag goed uitziet en voldoet aan alle eisen, kan binnen een paar maanden weer verouderd zijn en daardoor minder succesvol zijn. Daarom is het belangrijk om het verschil te erkennen tussen een trend en een rage. Een trend blijft, een rage gaat razendsnel weer voorbij. In 2019 draait alles om het leveren van een zo goed mogelijke gebruikerservaring, hieronder staan enkele trends die je zeker niet voorbij moet laten gaan!

 

Video Headers

Video headers worden steeds populairder en zie je ook steeds meer terug op verschillende websites. Video’s hebben een grote impact op bezoekers en zijn een stuk interessanter om naar te kijken dan naar tekst of afbeeldingen. Youtube heeft het erg makkelijk gemaakt om een video te importeren door middel van codes, dus de opties van video’s zijn heel groot. Daarnaast is er een mogelijkheid om de video automatisch af te spelen, zonder dat je op een ‘play’ button hoeft te klikken. Wanneer iemand een pagina bezoekt en een video gaat automatisch afspelen op de achtergrond, zorgt het ervoor dat de aandacht van bezoekers langer blijft en ze dus ook meer tijd spenderen op de desbetreffende website. Dit heeft als gevolg dat de conversie omhoog gaat. Ook je SEO gaat omhoog, omdat bezoekers langer op je site blijven. De kracht achter een video is dat je in een paar seconden lappen tekst kunt beschrijven. Dit is goed om snel je boodschap over te brengen aan de bezoeker, vooral als je een lastige boodschap hebt om uit te leggen in woorden.

 

Video Headers

 

Iconen

Iconen zijn tegenwoordig op veel websites te vinden en dit gaat alleen maar toenemen in 2019. De iconen zijn een stuk aantrekkelijker, duidelijker en overzichtelijker binnen een website, in plaats van alleen maar tekst. Je kunt ze bijvoorbeeld inzetten om stukken tekst in te delen, om een stappenplan uit te beelden of om kort belangrijke punten te noemen. Verder zijn de iconen vector waardoor het makkelijk te schalen is zonder kwaliteit te verliezen. Daarnaast kunnen alle browsers er gebruik van maken en is de laadtijd erg snel.

 

Iconen

 

Grote afbeeldingen

Het gebruik van grote afbeeldingen is de laatste trend van dit moment. Grote afbeeldingen zorgen voor een grote visuele impact op de bezoeker van de website. Voor creativiteit kun je zorgen dat de afbeeldingen horizontaal bewegen en zo ook kunt scrollen. Het is heel belangrijk bij het gebruik van grote afbeeldingen om goede kwaliteit afbeeldingen te gebruiken, anders valt de hele functie weg. Daarnaast is van belang om de website verder rustig en simpel te houden. Anders valt de aandacht van de bezoeker weg.

 

Grote afbeeldingen

 

Gradiënt en kleuren transities

De subtiele overloop van kleuren wordt erg populair in 2019. Het is op dit moment al steeds vaker terug te zien in het design van websites en logo’s. Naast een gradiënt die dus vervaagt en overloopt in een andere kleur worden ook kleuren transities populair in 2019. Deze verschilt van een gradiënt omdat hier een harde lijn tussen de kleuren aanwezig is. Het gebruik van kleuren op deze manier zorgt voor een unieke en creatieve uitstraling van het webdesign.

 

Asymmetrische layout

In 2019 worden de website design trends nog creatiever en outside the box denken. Hierdoor maken rechte lijnen en vormen plaats voor asymmetrische designs. Het gaat hierbij echt om creatief te zijn met de website ruimte. Hierdoor kun je als website uniek zijn en opvallen voor bezoekers. Vroeger werd een website als ‘niet overzichtelijk’, ‘rommelig’ of ‘afleidend’ benoemd als er niet gebruikt werd gemaakt van strakke lijnen en omlijningen om mee te werken. Nu wordt asymmetrisch design een stuk populairder en weten webdesigners hoe ze dit kunnen toepassen en toch overzichtelijk te blijven.

 

Asymmetrische layout

 

Chatbots

Chatbots komen steeds meer in gebruik op websites om te kunnen communiceren met bezoekers. Over de jaren zijn ze steeds slimmer geworden door onder andere verbeterde AI (artificial intelligence). Hierdoor kunnen chatbots de interactie met je gebruikers vergroten en kunnen ze automatisch alle vragen van klanten beantwoorden. Dit vergroot de service van je website. Chatbots kunnen dus zorgen voor meteen een goede start in de relatie tussen je website en de potentiële klanten. Daarnaast kun je ook veel informatie over potentiële en bestaande klanten te weten komen. Hierdoor kom je te weten wat de behoeften zijn en hierop inspelen.

 

Chatbots

 

Natuurlijke vormen

De scherpe, strakke lijnen zijn verleden tijd. Er wordt plaats gemaakt voor de natuurlijke en ronde lijnen. In plaats van geometrische vormen zoals vierkanten en driehoeken met scherpe hoeken, gaan webdesigners nu over naar natuurlijke vormen met vloeiende lijnen. Grote bedrijven zoals Google, Facebook en Twitter hebben dit al geïmplementeerd. De stijl zorgt voor een frisse, comfortabele en makkelijk te benaderen uitstraling. Door de imperfecte vormen en asymmetrie door de natuur, brengen natuurlijke vormen meer diepte in een design waardoor elementen van een website opvallen.

 

Mobiel

Het aantal zoekopdrachten via mobiel was in 2015 meer dan het aantal zoekopdrachten via desktop. Dit maakt de mobiele zoekopdrachten de hoogste wereldwijd. De prioriteit van een goede website is verschoven naar mobiele gebruikers. Hierdoor is de trend dat het design van mobiele sites steeds belangrijker wordt. De visuele uitkomt is dat de mobiele gebruiker een goede ervaring heeft met de website, hierdoor komt de bezoeker vaker terug. Hierdoor worden er met de mobiele gebruikers eisen tegemoetgekomen. Deze trend zal zeker een tijd doorzetten.

 

Felle kleuren

Kleuren hebben een hele grote impact op het design van een website. Het heeft de kracht om de aandacht te trekken van de bezoeker, maar heeft ook een directe invloed op de emoties en acties van de bezoeker. Er wordt al tijden gebruik gemaakt van kleur om het koopgedrag van bezoekers te beïnvloeden. Hierdoor is het dus van groot belang om een goed na te denken over het kleurgebruik bij een website. Felle kleuren zijn perfect om snel de aandacht te trekken van bezoekers en om call-to-actions op te laten vallen. Het is belangrijk dat je hier de juiste balans in vindt om niet het effect te krijgen dat bezoekers echt worden afgeleid door de felle kleuren. De felle kleuren geven bezoekers het idee dat het belangrijk is wat wordt opgelicht door de kleuren.

 

Felle kleuren

Deze trends toepassen op jouw website?
Neem vrijblijvend contact met ons op.