Backlinks uitgelegd: kwaliteit gaat boven kwantiteit

Gepubliceerd: 08 december 2022
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

In de wereld van SEO is het zó gemakkelijk om verstrikt te raken in het spel met getallen. Hoeveel links heb ik? Hoeveel unieke bezoekers krijgt mijn website per maand? Wat is het zoekvolume van een bepaald zoekwoord? Hoeveel autoriteit heeft mijn website? Maar uiteindelijk gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. In dit artikel vertellen we je graag waarom kwaliteit zó veel belangrijker is dan kwantiteit als het gaat om backlinks (en eigenlijk alle aspecten van Search Engine Optimization). Laten we beginnen!


Allereerst het geheugen opfrissen met de basiskennis

Voordat we dieper ingaan op de details van linkbuilding is het natuurlijk belangrijk om de basiskennis helder te hebben. Je kan tenslotte geen huis bouwen zonder een stevige fundering. Linkbuilding is het proces van het verwerven van kwalitatieve links van andere websites naar je eigen website. Links zijn een belangrijke ranking factor voor zoekmachines. Het bouwen van links naar je website helpt dus om je ranking in zoekmachines te verbeteren als je het op de juiste manier inzet. Linkbuilden kan dan ook op veel verschillende manieren zoals via gastbloggen, plaatsen van backlinks op een startpagina, ruilen met linkpartners en het bereiken van volgers op Social Media. Maar nee, niet alle links zijn gelijk. Wil je dat een link effectief is, dan moet deze van hoge kwaliteit zijn en relevant voor je website. Bovendien moeten links geplaatst worden op websites met een hoge domein autoriteit (DA). Door hoogwaardige, relevante links te bouwen kun je de positie van je website in de zoekmachines verbeteren en meer verkeer naar je site leiden.


Kwalitatieve links zijn waardevoller dan kwantitatieve links

Laten we zeggen dat je twee websites hebt. Website A heeft 100 links van websites van lage kwaliteit. Website B heeft 10 links van websites van hoge kwaliteit. Welke website denk je dat het beter zal doen in de zoekmachine rankings? Het antwoord ligt nogal voor de hand, toch? De links van hogere kwaliteit zullen website B een boost geven, terwijl de links van lagere kwaliteit niet veel zullen doen voor website A.


Het gaat er niet alleen om dat je bezoekers voor je website genereert – het gaat er namelijk om dat mensen actie ondernemen als ze er eenmaal zijn. Dat is waar conversie om de hoek komt kijken. En wat is de beste manier om bezoekers om te zetten in leads of klanten? Door vertrouwen op te bouwen. Links van hoge kwaliteit helpen je vertrouwen op te bouwen bij je publiek door aan Google aan te geven dat jouw website een betrouwbare bron van informatie is!


Waar moet je naar kijken bij het vinden van kwalitatieve backlinks?

Voor de juiste linkbuilding strategie wordt er in eerste instantie uitgezet hoeveel links je nodig denkt te hebben voor een bepaalde pagina. Heb je dit inzichtelijk? Dan ga je vervolgens op zoek naar kwalitatieve backlinks. Maar de brandende vraag is uiteraard waar je dan precies naar kijkt bij het vinden van kwalitatieve backlinks? Wat maakt dat een backlink van hoge kwaliteit is? Hiervoor zijn verschillende linkbuilding tools. Denk dan aan Majestic, MOZ, Semrush en Ahrefs bijvoorbeeld. Met deze tools kun je diverse waardes van een link achterhalen, maar ook van een heel domein of bepaalde landingspagina’s. De DA-waarde is bijvoorbeeld een waarde die MOZ heeft gecreëerd en die onder de linkbuilding specialisten algemeen bekend is. Hiermee kun je makkelijk zien of een domein waar je een link op wilt plaatsen wel autoriteit heeft. Vanaf 15 DA is een domein prima om vanaf te linken!


Maar er zijn natuurlijk meer factoren om naar te kijken. Zo heb je ook nog de twee waardes Trust Flow en Citation Flow. Voor deze waardes geldt dat de Trust Flow niet minder dan de helft van de Citation Flow mag zijn. Hierin is de Trust Flow meteen ook een waarde waar je beter naar moet kijken wat betreft de kwaliteit. Hier gaat het om! Als je écht wil weten wat de kwaliteit van een backlink is dan zal de Trust Flow de doorslaggevende factor zijn. Hiervoor geldt in principe simpelweg hoe hoger, hoe beter. De Trust Flow geeft namelijk weer hoe betrouwbaar het domein en de waardes van het domein zijn.


Kwaliteit links zijn duurzamer op de lange termijn

Linkbuilding kan een tijdrovend en ingewikkeld proces zijn. Je wilt er dus zeker van zijn dat de links waaraan je je kostbare tijd en energie besteedt ook echt een verschil gaan maken voor je bedrijf. Links van lage kwaliteit geven je misschien op korte termijn een snelle boost, maar worden uiteindelijk door Google in waarde verminderd en kunnen er zelfs voor zorgen dat je website wordt gestraft. Links van hoge kwaliteit daarentegen zullen je website nog jaren ten goede komen! In het geval van het plaatsen van een artikel op een blogsite zal deze kwaliteit zelfs alleen maar hoger worden naarmate deze vaker geïndexeerd wordt door Google. Hoe langer een artikel online en dus live staat, hoe meer autoriteit het krijgt en hoe meer autoriteit het dus door kan geven via een link in de tekst.


Als het gaat om linkbuilding en SEO moet kwaliteit altijd je topprioriteit zijn. Links van hogere kwaliteit zijn op de lange termijn waardevoller en duurzamer dan links van lagere kwaliteit, en het is ook waarschijnlijker dat ze bezoekers omzetten in leads of klanten. Richt je dus op het opbouwen van relaties met andere websites in je branche en het creëren van geweldige inhoud waar mensen naar willen linken voordat je kiest voor linkbuilding uitbesteden, en je bent goed op weg naar een SEO-succes!


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.