Onpage SEO checklist: Optimaliseer elke pagina van je website!

Gepubliceerd: 18 juni 2021
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Om pagina’s, blogartikelen of andere elementen van een website zichtbaar te krijgen in zoekmachines (Google e.a.), is een succesvolle on-page SEO strategie cruciaal. In ons blog “Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek” hebben we het al gehad over de eerste stap van een succesvolle SEO-strategie. Een van de vervolgstappen hierop is het inrichten van de on-page SEO elementen van jouw website. Dit speelt een essentiële rol bij de weergave van jouw content in Google, zodat deze wordt gevonden door potentiële klanten.


Om jouw te helpen bij dit proces hebben we een onpage SEO checklist gemaakt en uitgewerkt in dit blogartikel. Verwerk alle punten uit de checklist en wij garanderen dat jouw pagina’s beter gevonden worden in zoekmachines!


Wat is on-page SEO?

On-page SEO is een verzamelbegrip voor alle activiteiten die je uitvoert op de pagina’s van je website om beter vindbaar te worden in zoekmachines (Google e.a.). Met andere woorden: verschillende onderdelen van je webpagina’s optimaliseren voor zoekmachines. Denk hierbij aan elementen als de URL, het gebruik maken van koppen (H1, H2, H3 etc.) en het logisch en natuurlijk verwerken van je zoekwoorden.


Hieronder zullen we de 27 belangrijkste aandachtspunten met betrekking tot onpage SEO opsommen en toelichten. Met deze informatie kan jij direct aan de slag om je webpagina’s te optimaliseren en lees je over de tools die je nodig hebt om dit te kunnen doen.


Onpage SEO checklist: 27 cruciale aandachtspunten

#1 Zoekwoordenonderzoek


Voer een zoekwoordenonderzoek uit om te achterhalen wat de belangrijkste zoekwoorden zijn die mensen gebruiken als ze in zoekmachines zoals Google op zoek gaan naar jouw producten of diensten.


Lees meer: Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek


 


#2 Kies een zoekwoord


Kies een zoekwoord uit waar je jouw webpagina op wilt laten ranken in Google. Dit kan een shorttail zoekwoord zijn of een longtail zoekwoord. Het gekozen zoekwoord noemen we ook wel het focus zoekwoord.


 


#3 Zoekwoord al eerder gebruikt?


Het is belangrijk dat het gekozen zoekwoord niet al ergens anders wordt gebruikt op de website. Met andere woorden, dat er niet al een pagina bestaat die is geoptimaliseerd voor hetzelfde zoekwoord.


 


#4 Synoniemen


Maak gebruik van synoniemen. Om Google nog duidelijker te maken waar je pagina over gaat, is het verstandig om synoniemen van je focus zoekwoord te gebruiken. Heb jij bijvoorbeeld gekozen voor het zoekwoord “hondentrimmer”, denk dan eens aan zoekwoorden als “hondenkapper” en dergelijke.


Update: Naast synoniemen zijn associaties steeds belangrijker geworden. Google snapt steeds beter het verband tussen verschillende woorden en heeft minder input nodig om te begrijpen waar een zoekopdracht over gaat. Google begrijpt dat t-shirts, broeken of polo’s associaties zijn van het woord kleding.


 


#5 Contentplan


Werk een contentplan uit waarin je aangeeft wat voor soort content je gaat of laat schrijven over jouw onderwerp (zoekwoord). Door het schrijven van kwalitatieve content laat jij aan Google en aan je potentiële klanten zien dat jij autoriteit bent aangaande dit onderwerp. Werk een contentplan uit en plan het in, zodat je precies voor een bepaalde periode weet wat er geschreven gaat worden.


 


#6 H1


Zorg ervoor dat je een titel kiest waarin je zoekwoord is verwerkt, maar die ook aantrekkelijk is voor de lezer. Soms kan het voorkomen dat de H1 exact hetzelfde is als je focus zoekwoord, in dat geval moet het zoekwoord exact overeenkomen met hetgeen waar de lezer naar op zoek is.


#7 Schrijf meer dan 300 woorden


Zorg ervoor dat je pagina minimaal 300 woorden bevat. Een pagina die minder dan 300 woorden heeft, voldoet niet aan de eisen van Google en zal veel minder snel ranken dan pagina’s die meer dan 300 woorden bevatten. Dat betekent niet dat een pagina met een grotere hoeveelheid aan woorden altijd boven een pagina scoort met minder woorden, hiervoor zijn meerdere verklaringen te vinden!


 


#8 Schrijf unieke content


Een van de belangrijkste on-page SEO factoren is dat de geschreven content uniek is. Ga dus nooit teksten kopiëren en plakken, want dan word je absoluut gestraft door Google. Het is zelfs mogelijk om een zogenaamde “penalty” te krijgen van Google. Met https://www.siteliner.com/ kun je heel eenvoudig je webpagina’s testen om te kijken of ze “duplicated (dubbele)” content bevatten.


 


#9 Check je Flesch Reading Ease score


Als je gebruik maakt van de Yoast plugin, dan kun je de Flesch Reading Ease Score zien van webpagina.


De test meet de leesbaarheid van een tekst. Het gebruikt twee variabelen om de leesbaarheid score te bepalen:



  • De gemiddelde lengte van je zinnen (gemeten naar het aantal woorden);

  • Het gemiddelde aantal lettergrepen per woord.


Vervolgens krijg je een score tussen 0 en 100. Een score van 100 betekent dat jouw pagina heel gemakkelijk te lezen is, een score van 0 betekent dat je tekst erg moeilijk te lezen is.


Zorg er dus voor dat je pagina altijd een score heeft van 80 of hoger, dan zit je veilig en is je pagina goed leesbaar.


#10 Zoekwoord verwerken


De goede oude tijd, toen 30x het zoekwoord op een pagina zetten nog werkte… Tegenwoordig weten we allemaal dat kwalitatieve content cruciaal is. Daarentegen moet een pagina wel een bepaald aantal keer het zoekwoord bevatten wil Google begrijpen dat jouw pagina hierover gaat. Wij gaan uit van ongeveer 2 tot 3 keer het exacte zoekwoord te gebruiken, los van de synoniemen.


 


#11 Is de content scanbaar?


Niks is zo vervelend als een tekst die moeilijk scanbaar is. Teksten die bijvoorbeeld weinig gebruik maken van punten, komma’s of afbeeldingen. Zorg ervoor dat je teksten eenvoudig te scannen zijn voor de lezer, zo houd je de aandacht erbij!


 


#12 Maak gebruik van subkoppen


We hebben al aangegeven dat een H1 onmisbaar is voor een pagina, maar subkoppen zijn dat ook. Denk hierbij aan een boek, waarbij altijd sprake is van een titel en hoofdstukken. Dat is bij een webpagina niet anders. Daarom gebruiken we altijd een H1, waarnaast we ook een H2, H3 en soms een H4 gebruiken.


 


#13 Focus zoekwoord verwerken in subkop


Het focus zoekwoord moet minimaal 1x verwerkt worden in een subkop. Bij voorkeur een H2, maar een H3 of H4 kan ook worden gebruikt.


 


#14 Focus zoekwoord in 1e en laatste alinea


Verwerk het focus zoekwoord altijd in de 1e alinea van je pagina en bij voorkeur ook in de laatste alinea. Zo geef je aan Google door dat de pagina gaat over het zoekwoord waarop jij wilt worden gevonden.


 


#15 Voeg interne links toe


Interne links zijn een van de belangrijkste onderdelen van een goede on-page SEO strategie. Zorg ervoor dat je minimaal 2 interne links hebt geplaatst in de content van de pagina.


 


#16 Voeg uitgaande links toe


Google vindt het belangrijk als er ook uitgaande links op een pagina staan. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk, maar probeer waar het kan minimaal 1 uitgaande link te plaatsen. Zorg ervoor dat deze uitgaande link een target=blank-tag heeft meegekregen zodat deze in een apart venster wordt geopend. Zo houd je de bezoeker op je website!


 


#17 Voeg afbeeldingen toe


Naast de leesbaarheid van een pagina zijn afbeeldingen ook belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines. Zorg ervoor dat een pagina minimaal 1 afbeelding heeft.


 


#18 Optimaliseer de afbeeldingen


Wanneer je een afbeelding upload in je CMS systeem, bijvoorbeeld WordPress, dan kun je een alt-tag toevoegen. Met een alt-tag geef je aan zoekmachines aan waar de afbeelding over gaat. Zonder deze alt-tag is het voor een zoekmachine onmogelijk om je afbeeldingen te begrijpen, voeg deze dus altijd toe! Daarbij wil je minimaal 1 alt-tag gebruiken waarin het focus zoekwoord is verwerkt.


 


#19 Logische bestandsnaam voor afbeeldingen


Te vaak zien we dat bedrijven afbeeldingen op de website uploaden met een bestandsnaam als deze: afbeelding123312.jpg. Zorg ervoor dat de bestandsnaam van je afbeelding logisch is en verwerk het focuszoekwoord.


 


#20 Formaat van de afbeeldingen


Controleer de grootte van de afbeelding en zorg ervoor dat deze niet zó groot is dat de laadtijden van de website worden vertraagd. Comprimeer grote bestanden voordat je deze uploadt en wijzig het formaat van afbeeldingen naar de beoogde weergave grootte. Houd daarbij de volgende stelregel aan: afbeeldingen moeten onder de 300kb zijn en het liefst van het type .jpg of .wepb.


 


#21 Kies een logische URL


Zorg ervoor dat de URL van je pagina het focuszoekwoord bevat en kies voor een “leesbare” URL. Te vaak zien we nog websites met een URL als /bericht-123/. Dit geeft geen informatie over de inhoud van de pagina.


#22 Meta-titel


Een meta-titel is een regel code die zoekmachines vertelt wat de titel van een pagina is. Het is ook de titel die wordt weergegeven op pagina’s met de zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s). Voeg een meta-titel op een pagina toe die minder dan 60 tekens bevat, het focuszoekwoord vooraan in de titel bevat en de gebruiker verleidt om het zoekresultaat aan te klikken.


 


#23 Meta-beschrijving


Een meta-beschrijving is een verzameling informatie die de meta-titel ondersteunt. Het helpt zoekmachines ook om de inhoud te begrijpen en wordt ook weergegeven op SERP’s. Voeg een geoptimaliseerde meta-beschrijving toe van minder dan 320 tekens, inclusief het focuszoekwoord vooraan in de beschrijving en een zachte oproep tot actie, die de lezer aanmoedigt om te klikken.


 


#24 Voeg tags en categorieën toe (alleen bij een blog/ artikel)


Tags en categorieën voor blogposts ordenen inhoud op de website en helpen zoekmachines om de onderwerpen te begrijpen. Wanneer je een blogpost publiceert, voeg je categorieën en tags toe die relevant zijn voor het thema van de inhoud.


 


#25 Structured data markup


Om de SERP-resultaten van de pagina er nog aantrekkelijker uit te laten zien, voegen we gestructureerde gegevensopmaak of -schema toe aan een pagina. Gestructureerde gegevens zijn een extra code waarmee zoekmachines specifieke categorieën tekst in de inhoud kunnen herkennen. Deze extra code kan leiden tot een boost in SEO-zichtbaarheid en verrijkt de zoekresultaten.


 


#26 Social links toevoegen


Content wordt eerder gevonden als deze is geoptimaliseerd voor zowel zoekmachines als social media. Voeg deelknoppen toe en voeg bijvoorbeeld een click-to-tweet of andere call-to-actions op de pagina toe voor sociaal delen.


 


#27 Controleer je werk met een tool


Controleer de on-page SEO op de pagina nog een keer voordat je een pagina publiceert. Gebruik een tool zoals Yoast om te controleren of je elk actiepunt van deze on-page SEO checklist hebt gedaan.


On-page SEO tools

Het doorlopen van deze onpage SEO checklist is veel gemakkelijker wanneer je de volgende on-page SEO-tools gebruikt bij het onderzoek, het schrijven en de optimalisatie.



  • Yoast SEO WordPress-plug-in: voor het toevoegen van meta-titels en beschrijvingen en het meten van de leesbaarheid van de inhoud.

  • Google Structured Data Markup Helper: voor het maken van gestructureerde gegevens en schema-opmaak.

  • Webceo: on-page SEO-controle van elke bestemmingspagina op basis van belangrijke SEO-parameters.

  • Screaming Frog: is een websitecrawler die helpt bij het verbeteren van on-page SEO door data te exporteren en audits uit te voeren van veel voorkomende SEO-problemen.


Maak jouw on-page SEO effectiever!

Deze on-page SEO checklist van 27 stappen zorgt ervoor dat jouw website beter vindbaar zal zijn in zoekmachines (Google e.a). Maar on-page SEO alleen is niet genoeg om jouw website optimaal te laten ranken. Je hebt een volledige SEO-strategie nodig, waarvan on-page SEO slechts een onderdeel is. Wij werken volgens een vaste SEO-methodiek die draait om een fundamentele vraag: hoe zorgen we ervoor dat wij de online concurrenten blijven overtreffen in zoekmachines? Onze SEO-methodiek bestaat uit 6 stappen, die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.