024 202 23 16

Hoe werkt Yoast SEO?

Yoast SEO is de populairste uitbreiding voor zoekmachineoptimalisatie voor het Content Management Systeem WordPress. De plug-in helpt je met het verbeteren van de positie van jouw website in de organische zoekresultaten door de zoekwoorden en de content van je website te helpen optimaliseren. Een zeer groot gedeelte van wat Yoast SEO doet, is geautomatiseerd. Naast een gratis variant bestaat er ook een betaalde versie waarbij je over nog meer functionaliteiten beschikt. De Yoast SEO plugin werd ontwikkeld om een website voor het Google zoekalgoritme te kunnen optimaliseren.

On-page SEO

De Yoast SEO plugin voor WordPress is een ondersteunende tool en neemt je niet al het werk uit handen. Met andere woorden: je bent er zelf verantwoordelijk voor dat de content van je webpagina in orde is. Je moet dus zelf de juiste zoekwoorden bepalen. Yoast SEO helpt je vervolgens deze optimaal te gebruiken. De plug-in is dus vooral gericht op on-page SEO en biedt op technisch vlak beperkte ondersteuning. Met Yoast SEO kun je een zoekwoord of -term invoeren die je in de pagina wilt laten verwerken om zo beter zichtbaar te worden in de zoekresultaten.

Functionaliteiten van de betaalde versie

Zoals gezegd kun je ook voor een betaalde variant kiezen, de Yoast SEO Premium versie. Deze biedt je meer mogelijkheden. Na controle op zoekwoorden kan er ook op variaties daarvan worden geanalyseerd. De betaalde plugin controleert dus op alle woordcombinaties en alternatieve vormen. Ook kun je met de Premium versie onder andere voorbeelden krijgen van hoe je inhoud er op sociale media uit zal komen te zien en kun je gebruikmaken van interne linking blokken die de structuur van je inhoud op eenvoudige wijze verbeteren.

Welke facetten optimaliseert Yoast SEO?

De plugin Yoast SEO gebruikt verkeerslichten om je in te lichten over de stand van zaken omtrent de SEO-normen. De kleur van het verkeerslicht geeft aan in hoeverre de content voldoet. Groen betekent voldoende en rood staat voor onvoldoende. Oranje aanduidingen geven aan dat je met een bepaald facet redelijk op weg bent, maar nog wel wat verbeteringen dient aan te brengen. Je ontvangt een uitgebreide analyse van onder andere de kop van de webpagina, de URL, de content en de meta omschrijving.