Wat is een linkprofiel?

Inhoudsopgave

Wanneer andere webpagina’s een website linken, raakt er sprake van een linkprofiel. Een link naar een externe site wordt ook wel backlink genoemd. De kenmerken van al deze backlinks samen vormt een paginaprofiel. Diverse zaken, zoals de relevantie van de links, maar ook de herkomst en de diversiteit ervan, zijn daarbij factoren van belang. Weet je voor jouw website een goed linkprofiel op te bouwen, dan zien zoekmachines dit als een teken van relevantie en autoriteit binnen een specifieke niche. Het gevolg? Hogere organische rankings in de zoekresultaten.


Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit voert de boventoon


Waar voorheen vooral werd verondersteld dat het aantal bronsites met een backlink naar een bepaalde website bepalend was voor de relevantie en autoriteit van die laatstgenoemd, is dat vandaag de dag anders. Het is juist de kwaliteit van die bronsites die van belang is. Backlinks moeten dus van betrouwbare en gewaardeerde websites komen, maar ook van gevarieerde sites die door verschillende doelgroepen worden bezocht. Zijn de websites met backlinks naar een pagina geen onderdeel van hetzelfde netwerk, dan draagt dit nog eens extra bij aan de authenticiteit ervan.


Een goed linkprofiel is een natuurlijk linkprofiel


Hierboven heb je al kunnen lezen wat een linkprofiel zoal ‘goed’ kan maken. Echter bestaan er nog meer criteria. Belangrijk is het echter altijd dat er sprake is van een natuurlijk linkprofiel. Dit betekent dat het profiel uit verschillende soorten links is opgebouwd. Niet alleen vanaf websites met hoge autoriteit en/of uit dezelfde branche, maar ook vanaf forums en domeinen met wat minder waarde. Bovendien is het altijd van belang dat de anchortekst ook echt het zoekwoord betreft waarop je gevonden wilt worden.


Hoe verkrijg je een goed (natuurlijk) linkprofiel?


Het opbouwen van een goed linkprofiel is een complexe opdracht die de nodige tijd vergt. Ook bestaat er geen handige formule voor om dit te bewerkstelligen. Wel bestaan er enkele tips die je hierbij kunnen helpen. Zo is het van belang goede content op je eigen website en via sociale media te delen. Ook kun je partners, klanten of anderen vragen om content te delen op plaatsen die zij relevant vinden. Daarnaast kun je proberen gastblogger te worden voor bedrijfswebsites binnen jouw branche.

Recente blog artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.