De 18 beste SEO tools die SEO experts écht gebruiken in 2021

Gepubliceerd: 22 oktober 2021
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 20 minuten

Inhoudsopgave

Het beheersen van SEO optimalisatie kan moeilijk zijn, zeker in het begin. Gelukkig is het vinden van de beste SEO handvatten met de onderstaande lijst een eitje. Moet je ze allemaal gebruiken? Nee. Achterhalen welke het beste voor jouw bedrijf werkt? Dat wel.


Waarom zou je SEO tools gebruiken?

SEO tools besparen je moeizaam zoekwoorden-onderzoek en data analyse. Met deze tools zie je wat werkt en welke delen van jouw strategie voordeel van wat aanpassing kunnen ondervinden. De beste SEO tools rapporteren daarnaast hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten en waar de grootste kansen liggen.

En het wordt nog beter. Als je met meer dan één website werkt, helpen SEO tools je om te bepalen hoe iedere site het doet. Veel ondernemers met meerdere websites stoppen vaak een hoop data in een Excelbestand en bestuderen dit vervolgens handmatig. Dat wordt snel overweldigend en vergroot de kans op fouten. Met SEO software bespaar je uren van moeite en fabriceer je met één klik kloppende rapporten.


De beste zoekmachineoptimalisatie (SEO) tools

1. Ahrefs: SEO trefwoordentool


Ahrefs is één van de meest aangeraden SEO tools die online te vinden is. Alleen Google staat hoger. SEO experts kunnen niet genoeg krijgen van Ahrefs’ ‘Site Audit’ functie als beste SEO analyse tool die er is. De tool laat zien welke delen van je website verbeterd moeten worden om hoger in zoekmachines uit te komen. Vanuit het perspectief van concurrentieanalyse gebruik je Ahrefs waarschijnlijk om de backlinks van je concurrentie te bepalen en deze als startpunt voor je eigen website te gebruiken. Je kunt de SEO tool ook gebruiken om de meest gelinkte content binnen jouw niche te vinden, kapotte links op je website te ontdekken en te repareren en een overzicht te krijgen van je best presterende pagina’s (zodat je kunt zien welke informatie bezoekers trekt).


Syed Irfan Ajmal, een Growth Marketing Manager bij Ridester, is dol op de SEO trefwoordentool. Hij deelt: “Ahrefs is absoluut onze meest favoriete tool als het aankomt op verschillende facetten van SEO, zoals trefwoordenonderzoek, positiebepaling, concurrentieonderzoek, SEO audit, nog veel meer. We voegen onze website en die van onze concurrentie eraan toe, en de tool laat ons vervolgens zien welke sites backlinks naar onze concurrenten hebben, maar niet naar ons. Dit was lang niet zo gemakkelijk als Ahrefs niet de grootste database van backlinks zou hebben gehad. Ahrefs is een belangrijk instrument voor onze website geweest voor verschillende grote trefwoorden en het verkrijgen van 350.000 bezoekers per maand.”


2. Google Search Console: top SEO tool


Google Search Console is gratis voor iedereen met een website en helpt je de aanwezigheid van je website in Google SERP – de zoekmachine resultatenpagina – te monitoren en te rapporteren. Het enige dat je hoeft te doen is je website verifiëren door hier een code aan toe te voegen of van Google Analytics gebruik te maken. Ook al heb je geen Search Console account nodig om in de zoekresultaten van Google te verschijnen, je kunt met dit account wel invloed uitoefenen op wat geïndexeerd wordt en hoe je website gerepresenteerd wordt. Search Console kan je helpen begrijpen hoe Google en zijn gebruikers jouw website zien en stelt je in staat om te optimaliseren voor een beter resultaat in de zoekresultaten van Google.


3. SEMRush: Marketing SEO Tools


Marketing SEO tools zoals SEMRush zijn vaak groot favoriet in de SEO gemeenschap. Experts zijn er dol op dat ze gemakkelijk toegang geven tot de posities van pagina’s én veranderingen en nieuwe mogelijkheden laten zien. Eén van de meest populaire kenmerken van deze SEO tool is de ‘Domain vs. Domain’ analyse, waarmee je eenvoudig jouw website met die van je concurrentie vergelijkt. Als je op zoek bent naar analytische rapporten die je helpen je websites zoekdata, verkeer of concurrentie beter te begrijpen, ben je in staat om trefwoorden en domeinen te vergelijken. The ‘On-Page SEO Checker’ tool stelt je in staat eenvoudig je positie te bepalen en aanbevelingen te vinden om de prestaties van je website te verbeteren.


Liraz Postan, Senior CEO & Content Manager bij Outbrain, raadt SEMRush aan als één van de beste SEO tools. Zij zegt: “Mijn favoriete SEOtool is SEMRush met de ‘organic traffic insights’”. Deze functie laat me al mijn topartikelen op één plek zien, samen met gerelateerde trefwoorden, hoe vaak iets gedeeld is en het woordenaantal. Dit geeft me snel overzicht van wat werkt en waar geoptimaliseerd kan worden. Ik ben dol op SEMrush en gebruik het dagelijks. Ik gebruik de site audit graag om de gezondheid van onze website te verbeteren. Sinds we ermee gestart zijn, nam het aantal conversies met 15% toe.”


4. KWFinder: SEO trefwoorden tool


Een SEO trefwoorden tool als KWFinder helpt je om lange trefwoordzinnen te vinden die weinig competitie hebben. De experts gebruiken deze tool om de beste trefwoorden te vinden en backlinks en SERP te analyseren. Dankzij een speciale tool bepaal je eenvoudig je positie terwijl je je vooruitgang volgt op basis van één statistiek. En is dat nog niet genoeg? Je krijgt een flinke dosis nieuwe trefwoorden die je helpen je website hoger te laten plaatsen.


George Perry, SEM specialist bij Bandwith, is laaiend enthousiast over KWFinder. “Het laat me niet alleen informatie zien over het trefwoord waarnaar ik zocht, maar ook goede suggesties voor aanverwante termen en hoe deze te vergelijken zijn met de term waar ik oorspronkelijk naar zocht. Het stelt me in staat om mijn cliënten te helpen richten op termen die lager op de ladder staan en meer kans op conversies geven. Zo creëer ik doelgerichte content die vragen beantwoord die daadwerkelijk worden gesteld.”


5. Moz Pro: SEO software


Moz Pro blijft één van de beste SEO tools die experts gebruiken. Sommige specialisten raakten niet uitgepraat over het feit dat Moz altijd up to date was, ondanks de regelmatige algoritmeveranderingen van Google. Anderen prezen de chatwidget die het mogelijk maakte dat er altijd een inzichtelijk antwoord op een vraag kwam. Moz is een allesomvattende krachtpatser. De software geeft goede inzichten in hoe je website presteert én hoe je deze kunt verbeteren. Bovendien kun je met de downloadbare MozBar werkbalk de statistieken van je website volgen. Als je meer over SEO wilt leren is de jaarlijkse conferentie, MozCon, een aanrader.


Keri Lindenmuth’s is marketing manager bij Kyle David Group en gebruikt Moz Pro als uitvalsbasis. “Mijn favoriete functie is de ‘pagina optimalisatie’”, zegt zij. “Dit vertelt je welke stappen je kunt zetten om de SEO op iedere pagina van je website te verbeteren. Het vertelt je bijvoorbeeld om ‘een trefwoord in deze paginatitel toe te voegen’ of ‘een afbeelding aan een trefwoorden alt tag’ toe te voegen’. Deze tool heeft ondernemingen van onze klanten aanzienlijk verbeterd, simpelweg doordat het voor meer transparantie heeft gezorgd. We vergelijken eenvoudig het verkeer op de onze website met die op de pagina van een concurrent. We zien welke pagina’s en zoekwoorden het goed doen bij concurrentie en voeren hierop veranderingen door. Zonder een tool als Moz wordt SEO een raadspelletje. Je hebt geen idee wat je goed doet en waarin je kunt verbeteren.”


6. Ubersuggest: vind trefwoorden


Ubersuggest, ontwikkeld door Neil Patel, is een gratis tool om trefwoorden te vinden. Het helpt je trefwoorden te identificeren én de zoekintentie erachter, doordat het de bovenste SERPs laat zien. Van korte tot lange trefwoordzinnen, je vindt de juiste termen voor jouw website met honderden suggesties dankzij Ubersuggest. Statistieken die worden meegenomen zijn trefwoordvolume, concurrentie, CPC (Cost Per Click) en seizoensgebonden trends. Deze tool helpt je zowel bij organische SEO als betaalde PPC bepalen of een trefwoord het waard is en hoe concurrentiegevoelig deze is.


7. Answer The Public: gratis SEO tools


Gratis tools als Answer The Public helpen je eenvoudig onderwerpen voor je blog te vinden. Met behulp van deze tool creëer je content aan de hand van specifieke trefwoorden die je online een betere positie opleveren. Een voorbeeld: je bevindt je in de ‘fitness’ niche. Je gebruikt Answer The Public bijvoorbeeld voor het creëren van content met trefwoorden als ‘fitness’, ‘yoga’, ‘hardlopen’, ‘Crossfit’ en ‘bewegen’. Het is prettig voor het vinden van uitgelichte zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld een freelancer inhuurt voor jouw content, hoef je alleen de lijst te downloaden en deze door te sturen. Dit maakt het één van de efficiëntste manieren om SEO onderwerpen voor nieuwe websites te bedenken.


Matt Jackson, Head of Content bij Wild Shark, is dol op gratis tools als Answer The Public. “Het is één van mijn favoriete tools bij het samenstellen van SEO content voor een website. Dat het een lijst van vragen die web-gebruikers stellen rondom een bepaald trefwoord laat zien, is de beste functie. Als ik bruikbare content ideeën tekort kom, of een FAQ pagina samenstel, biedt het waardevolle richtlijnen in waar mensen écht naar zoeken. Het zorgt er daarnaast voor dat onze cliënten vragen op hun website kunnen beantwoorden, wat het aantal telefoontjes naar de klantenservice beperkt, en geeft meer gezag aan een pagina en een onderneming in het algemeen.”


8. SpyFu: gratis SEO tools


SpyFu heeft een fantastische premium versie, maar veel experts zijn lyrisch over de gratis functies. Start hier en groei langzaam naar de betaalde functies toe. Je bekijkt eenvoudig hoe vaak iedere maand op een trefwoord wordt gezocht én onderzoekt welke trefwoorden je concurrentie gebruikt. Daarnaast ontdek je eenvoudig hoeveel organische trefwoorden jouw of andermans website heeft, hoeveel maandelijkse klikken, wie de betaalde en organische concurrentie is, de campagnes die met Google Ads lopen, en meer. Het is één van de meest gedetailleerde SEO analysetools.


Adele Stewart, Senior Project Manager bij Sparq Designs, krijgt geen genoeg van SpyFu. “Ik heb in het verleden SEMrush en Agency Analytics gebruikt, maar met SpyFu heb ik een streepje voor op de concurrentie van mijn cliënt. Alle functies van de tool zijn top, maar mijn absolute favoriet is de SEO onderzoeksfunctie, die je in staat stelt in het domein van een concurrent informatie over hun eigen SEO strategie in te zien. Dit laat je zien voor welke trefwoorden zij betalen versus de organische varianten, hun meest kenmerkende trefwoorden te beoordelen en zelfs hun trefwoordgroepen in te zien. Er is nog veel meer om te volgen en rapporteren én het kost me minder tijd en moeite dan met andere SEO software. SpyFu laat de informatie zien die ik nodig heb en rapporteert op een presentabele en begrijpelijke manier aan mijn cliënten.”


9. Woorank: SEO rangschikkingstool


Woorank biedt gratis en betaalde opties waarmee je je marketingdata kunt volgen en rapporteren. Het biedt de mogelijkheid om te zien welke trefwoorden door concurrentie worden gebruikt. Met Woorank leer je begrijpen hoe trefwoorden in de loop van de tijd presteren zodat deze voor gebruikers en zoekmachines geoptimaliseerd kunnen worden. Daarnaast leer je begrijpen wat er aan je website ontbreekt, in technisch opzicht en wat content betreft. Deze tool helpt je gedupliceerde content en veiligheidsproblemen te identificeren en biedt richtlijnen voor het repareren ervan.


10. Majestic: marketing SEO tools


Majestic is volgens experts één van de beste marketing SEO tools. Het heeft ontelbare bruikbare functies zoals ‘The Majestic Million’, waarmee je ziet hoe de beste miljoen websites rangschikken. Met de ‘Site Explorer’ zie je eenvoudig een algemeen overzicht van je website en het aantal backlinks dat je hebt. Het werkt als een SEO trefwoordentool om de beste trefwoorden te vinden én heeft functies die erop gericht zijn websites onderling te vergelijken en je positie te achterhalen.


Ryan Scollon, SEO consultant bij RyanScollon.co.uk, raadt Majestic aan. “Het is mijn favoriete SEO tool, dankzij de functie om backlinks van een website te checken. Door de websites van een cliënt én een groep concurrenten toe te voegen vergelijk je eenvoudig verschillende SEO statistieken, zoals trust flow, het aantal verwijzende domeinen en externe backlinks. Het helpt niet alleen bij het begrijpen van zwakke punten, maar zet dit ook in en simpele tabel die we met cliënten delen. Zo begrijpen zij de problemen en hoe ze het doen ten opzichte van concurrenten.”


11. Google Trends: SEO Checker Tool


Google Trends bestaat al jaren, maar is onderbenut gebleven. Het geeft je informatie over een trefwoord én biedt handige inzichten over trends rondom het onderwerp, die van onschatbare waarde kunnen zijn bij het groeien van een bedrijf. Zoek op trefwoorden in elk land en ontvang informatie over bijvoorbeeld queries, interesses in de loop van de tijd en geografische locaties afhankelijk van de interesse. Als je onzeker bent over de juiste trends voor jouw website, dan is dit de beste SEO tool.


12. SEOQuake: gratis SEO tools


SEOQuake wordt beschouwd als één van de beste gratis SEO tools. Het bevat verschillende functies, waaronder het beoordelen van interne en externe links, het vergelijken van websites, trefwoordenanalyse zoals trefwoordendichtheid, een eenvoudig te lezen SEO dashboard en een functie waarmee je eenvoudig data download en naar de juiste mensen in je team stuurt.


Brin Charier is een expert in digitale marketing en is dol op SEOQuake. “SEOQuake is de beste gratis tool voor onmiddellijke statistieken voor iedere website of SERP. Met de ‘SERP overlay’ functie visualiseer je paginastatistieken en deel je ze eenvoudig met je team. Het scheelt me uren van handmatig werk die ik kan besteden aan het creëren van geoptimaliseerde SEO content.”


13. Siteliner: SEO analysetool


Siteliner helpt je gedupliceerde inhoud op je website, identiek aan content op andere websites, te ontdekken. Google straft websites met dit soort inhoud af. Met Siteliner scan je je hele website niet alleen hierop, maar ook op gebroken links, algemene paginagrootte en snelheid, het aantal interne links per pagina, en meer. Het vergelijkt je website daarnaast met het gemiddelde van de websites gecheckt met Siteliner, zodat je begrijpt waar je staat.


Tieece Gordon is Search Engine Marketeer bij Kumo Digital en raadt Siteliner aan. “Siteliner is één van mijn meest gebruikte SEO tools wanneer ik een nieuwe website voorgeschoven krijg. Het identificeren en het verhelpen van potentiële problemen verbetert vrijwel automatisch kwaliteit en waarde, vermindert kannibalisatie en voegt meer context toe aan een specifieke pagina. Over een gratis pagina die zoveel functies aanbiedt, kun je niet klagen. De kernfunctie van Siteliner die beter is dan welke andere tool is de ‘Duplicate Content’ tabel. Het laat heel overzichtelijk URL’s, percentages en pagina’s zien. Siteliner is perfect in zijn eenvoud.”


14. Fat Rank: SEO tools


Met Fat Rank analyseer je eenvoudig de prestaties van je website. Met deze trefwoordentool zie je hoe jouw trefwoorden rangschikken. Door het toevoegen van zoekwoorden ontdek je de rangschikking per pagina voor ieder trefwoord. Als je niet in de top 100 staat, vertelt het je dat je geen positie hebt voor dit trefwoord. Met deze informatie voer je de nodige veranderingen door zodat je website beter optimaliseert.


Voor Blake Aylott, SEO expert bij Project Build Construction, is Fat Rank de favoriete gratis SEO tool. “Het laat je de positie zien voor iedere zoekvraag in een URL, zolang je je op die URL bevindt. Het is extreem accuraat. Fat Rank is levensreddend wanneer cliënten hun huidige positie voor iets willen zien en ik hen die informatie met 100% zekerheid kan verschaffen.”


15. Keywords Everywhere: SEO trefwoorden tool


Keywords Everywhere verzamelt data van verschillende SEO tools, zoals Google Analytics, Search Console, Google Trends en meer om de beste trefwoorden te vinden. Dergelijke tools versimpelen het proces van het bepalen van de juiste en beste trefwoorden voor je website. Met deze tool bespaar je zodoende een hoop tijd.


Eagan Heath, eigenaar van Get Found Madison, is groot fan van deze Chrome extensie. “Het stelt zowel mij als mijn cliënten in staat om maandelijkse trefwoorden zoekvolumes in Google te zien, wat handig is bij het brainstormen over blogonderwerpen. Daarnaast stelt het je in staat om lijsten van trefwoorden te combineren en deze data te zien, die Google nu alleen laat zien als je voor Google Ads betaald. Ongelofelijk waardevol voor een gratis tool!”


16. Screaming Frog: SEO Tools Online


Experts zijn enthousiast over hoeveel tijd het gebruik van deze tool scheelt. Met Screaming Frog analyseer je sneller dan de meeste online SEO tools. Daarnaast stelt het je op de hoogte van gedupliceerde inhoud, fouten om te herstellen, slechte redirects en verbeteringen voor link building. De SEO ‘Spider’ tool wordt gezien als de beste door top SEO experts.


Jon Hoffer, Director of Content bij Fractl, is dol op Screaming Frog. “Ik zou niet in staat zijn mijn werk zonder te doen. Het geeft me een algemeen overzicht van wat er aan de hand is, helpt me zien of pagina’s met fouten terugkomen, woordaantallen vinden, een lijst opstellen van alle titel tags en H1’s, en analysedata – allemaal op één plek. Met één blik zie ik waar kleine verbeteringen nodig zijn en op welke pagina’s verkeer is. Misschien missen er metabeschrijvingen of zijn titel tags gedupliceerd – het is allemaal te zien. Ik houd ook van de mogelijkheid om bepaalde data van pagina’s af te leiden. Het is fantastisch om te weten wat concurrenten daadwerkelijk op hun website hebben. Handig voor content ideeën.”


17. Serpstat: All-in-one SEO platform


Serpstat is een platform voor SEO, PPC en content marketing doelen. Als je op zoek bent naar een betaalbare alles-in-één tool waarmee je SEO taken kunt oplossen, concurrentie kunt analyseren en je team kunt managen, is Serpstat een goede keuze. Veel experts stappen over op deze tool, omdat het trefwoorden- en concurrentieanalyse data voor alle Google regio’s in de wereld heeft vergaard. Daarnaast staat Serpstat bekend om de fantastische functies. De meest populaire is de ‘Missing Keywords’-functie, die de trefwoorden waarmee je concurrentie in de top tien zoekresultaten is beland, en jij niet, laat zien.


Dan Taylor, Senior Technical SEO Consultant en Account Director bij SALT.agency, stapte over op Serpstat na het proberen van verschillende tools. “Sinds ik in de digitale marketing werk, heb ik veel verschillende tools gebruikt. Serpstat is een handige tool voor onderzoek, het volgen van prestaties, en het monitoren van verschillende datapunten. Het is daarnaast erg gebruiksvriendelijk en een geweldige toevoeging aan de verschillende tools die we gebruiken. Het is een zeer capabel en goedkoper alternatief dan andere populaire platforms.”


18. Bonus Tool: Incognito


In de Incognito modus gebruikmaken van Google Zoeken geeft je onbevooroordeelde, ‘schone’ zoekresultaten die je helpen begrijpen wat je gebruiker zoekt en de resultaten laat zien die zij krijgen bij het zoeken op bepaalde trefwoorden. Incognito is één van de beste en gratis SEO tools die je laat zien op welke positie op een zoekresultatenpagina voor een bepaalde term je je bevindt.


Conclusie

De beste SEO tools op deze lijst zijn goud waard. Ze geven je inzichten die je anderszins jaren zouden kosten om te vergaren. Dat gezegd hebbende zal je er werk van moeten maken om de resultaten te krijgen die je wilt. Dit betekent het produceren van content die SEO geoptimaliseerd is, het herschrijven van al je teksten, en wat je van deze SEO tools hebt geleerd, gebruiken en op basis daarvan aanpassingen maken. Probeer ze en ontdek wat je moet doen om een hogere positie in de zoekmachines te verkrijgen.


Je succes ligt op jouw schouders. Neem de volgende stap met SEO. Ben jij op zoek naar een SEO bureau dat jou helpt om een gedegen SEO-strategie op te zetten? Wij zijn autoriteit in SEO en specialist in linkbuilding. Benieuwd wat Go Online voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.